Warszawa: Podróż klasą 1 na bilecie klasy 2
W Polsce, kraju kuriozów może się zdarzyć, że zgodnie z prawem możemy odbyć podróż w klasie pierwszej na podstawie biletu klasy drugiej. Temat ten wywołał jeden z naszych czytelników, którego bardzo serdecznie przepraszamy za zwłokę nad zajęciem się tą sprawą. Pierwotnie planowaliśmy umieszczenie tego w jakimś artykule głównym, jednak od listopada nie znalazł się żaden temat, który mógłby tą treść zawierać, więc realizujemy temat przynajmniej w formie krótkiej wiadomości. Otóż w Polsce można odbyć podróż w wagonie klasy pierwszej w dwóch przypadkach.
Pierwszy to podróż w wagonie Az, czyli zdeklasowanym wagonie klasy pierwszej. Wagony te powstały w efekcie zmniejszenia przewozów pociągami pasażerskimi w tym w dużej mierze w klasie pierwszej. Wagony te odznaczały się brakiem modernizacji, a rozpoznać je można było po naklejonej kartce z napisem klasa 2 lub stosownej tablicy na boku. Sytuacja taka była bardzo powszechna trzy lata temu, jednak od tego czasu wagony Az przeszły przebudowę na klasę drugą (ze stosownym malowaniem) lub zostały skasowane. Część wagonów została przebudowana na mieszane klasy 1 i 2. Jednak mimo tego nadal sporadycznie pojawiają się zdeklasowane wagony klasy pierwszej jako drugie.
Drugim przypadkiem, gdzie legalnie możemy podróżować na podstawie biletu klasy drugiej w wagonie bądź przedziale klasy pierwszej jest sytuacja, gdy pociąg rozkładowo zestawiony wyłącznie z klasy drugiej ciągnie również pierwszą. Jak takie pociągi poznać? Podstawą jest tutaj rozkład jazdy, który podaje fakt zestawienia pociągu wyłącznie z klasy drugiej. Odnosi się to głównie do pociągów wykazywanych jako EZT. Jednak przez lata pojawiły się różne modernizacje i obecnie część EN57 posiada również klasę pierwszą. Jeżeli więc na pociągu wykazywanym jako zestawiony wyłącznie z klasy drugiej pojawi się EZT z klasą pierwszą możemy zgodnie z prawem (rozkład jazdy jest ofertą handlową, a zakupiony bilet wiąże przewoźnika) podróżować w klasie pierwszej na podstawie biletu klasy drugiej. Dotyczy to nie tylko EZT, ponieważ może się złożyć, że pociąg wagonowy również będzie wykazywany bez klasy pierwszej. Gdy w takim przypadku pojawi się skład z klasa pierwszą możemy z niej skorzystać na zasadach opisanych wyżej.