Warszawa: Podpisanie umowy między DB Netz i PKP PLK S.A.

inforail
14.01.2008 13:31
Sieci kolejowe Polski i Niemiec łączy 8 przejść granicznych. Ruch pociągów pasażerskich i towarowych między sąsiadami jest duży, a po objęciu terytorium naszego kraju postanowieniami układu z Schengen będzie znacząco się zwiększał.

Dotychczas współpracę między zarządcami infrastruktury regulowało kilkadziesiąt porozumień. Wiele z nich wymagało nowelizacji, bo zmieniły się warunki techniczne i zasady przepływu osób i towarów.

10 stycznia w Warszawie prezesi zarządów PKP Polskie Linie Kolejowe SA Krzysztof Celiński i DB Netz Volker Kefer oraz członek zarządu PLK Zbigniew Zarychta i dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej DB Netz Betina Wunsch-Semmler podpisali umowę regulującą współpracę na granicy. Zapisy umowy regulują m.in. zasady utrzymania infrastruktury na odcinkach przygranicznych, postępowanie w przypadku zdarzeń nadzwyczajnych, podział pracy w konstrukcji rozkładów jazdy, wzajemne rozliczenia i odpowiedzialność. Zostanie powołana stała wspólna komisja mieszana, która będzie rozstrzygała sprawy związane z interpretacją i stosowaniem umowy.

Prezesi obu spółek podpisali także załącznik do memorandum z 2001 r. w sprawie modernizacji III korytarza transportowego na odcinku z Drezna i Berlina do Wrocławia. Most graniczny na Nysie Łużyckiej (konstrukcja z lat 40-ch XIX w) będzie przebudowany przez PLK do grudnia 2011 r. Po stronie niemieckiej niezbędna jest modernizacja i elektryfikacja ponad 60 km odcinka do Horki. DB Netz deklaruje ukończenie prac do kwietnia 2012 r. Utrudnieniem prac są szkody górnicze po kopalniach węgla brunatnego.

Przedstawiciele DB Netz przedstawili harmonogram przebudowy mostu granicznego na Odrze między Kunowicami i Frankfurtem nad Odrą. W przygotowaniu tej inwestycji PLK udzieliły DB Netz daleko idącej pomocy prawnej i organizacyjnej. 14 grudnia niemiecki zarządca udzielił zamówienia na wykonanie tej inwestycji firmie Alpine Bau AG. Oddanie mostu do użytku nastąpi w grudniu 2008 r. Wcześniej, w marcu, powstanie most pomocniczy. Przed otwarciem nowego mostu nastąpi miesięczna przerwa w ruchu. Pociągi pasażerskie będą w tym czasie kierowane przez przejście Kostrzyn/Kietz. Prezes Kefer przedstawił perspektywy dalszej prywatyzacji DB wraz z proponowanym zakresem współfinansowania transportu kolejowego przez rząd niemiecki w najbliższych 15 latach.