Warszawa: Podpisanie umowy między DB Netz i PKP PLK S.A.
Dotychczas współpracę między zarządcami infrastruktury regulowało kilkadziesiąt porozumień. Wiele z nich wymagało nowelizacji, bo zmieniły się warunki techniczne i zasady przepływu osób i towarów.
10 stycznia w Warszawie prezesi zarządów PKP Polskie Linie Kolejowe SA Krzysztof Celiński i DB Netz Volker Kefer oraz członek zarządu PLK Zbigniew Zarychta i dyrektor Biura Współpracy Międzynarodowej DB Netz Betina Wunsch-Semmler podpisali umowę regulującą współpracę na granicy. Zapisy umowy regulują m.in. zasady utrzymania infrastruktury na odcinkach przygranicznych, postępowanie w przypadku zdarzeń nadzwyczajnych, podział pracy w konstrukcji rozkładów jazdy, wzajemne rozliczenia i odpowiedzialność. Zostanie powołana stała wspólna komisja mieszana, która będzie rozstrzygała sprawy związane z interpretacją i stosowaniem umowy.
Prezesi obu spółek podpisali także załącznik do memorandum z 2001 r. w sprawie modernizacji III korytarza transportowego na odcinku z Drezna i Berlina do Wrocławia. Most graniczny na Nysie Łużyckiej (konstrukcja z lat 40-ch XIX w) będzie przebudowany przez PLK do grudnia 2011 r. Po stronie niemieckiej niezbędna jest modernizacja i elektryfikacja ponad 60 km odcinka do Horki. DB Netz deklaruje ukończenie prac do kwietnia 2012 r. Utrudnieniem prac są szkody górnicze po kopalniach węgla brunatnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przedstawiciele DB Netz przedstawili harmonogram przebudowy mostu granicznego na Odrze między Kunowicami i Frankfurtem nad Odrą. W przygotowaniu tej inwestycji PLK udzieliły DB Netz daleko idącej pomocy prawnej i organizacyjnej. 14 grudnia niemiecki zarządca udzielił zamówienia na wykonanie tej inwestycji firmie Alpine Bau AG. Oddanie mostu do użytku nastąpi w grudniu 2008 r. Wcześniej, w marcu, powstanie most pomocniczy. Przed otwarciem nowego mostu nastąpi miesięczna przerwa w ruchu. Pociągi pasażerskie będą w tym czasie kierowane przez przejście Kostrzyn/Kietz. Prezes Kefer przedstawił perspektywy dalszej prywatyzacji DB wraz z proponowanym zakresem współfinansowania transportu kolejowego przez rząd niemiecki w najbliższych 15 latach.