Warszawa: Podpisanie kontraktu na modernizację linii kolejowej E 65 Warszawa-Gdańsk
24 sierpnia 2006 r. o godz. 12.00 w Warszawie w siedzibie PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Został podpisany kolejny kontrakt związany z zadaniem FS 2004/PL/16/C/PT/006-01 – modernizacja magistrali kolejowej E 65 Warszawa – Gdańsk. Wartość zamówienia wynosi 6 190 000 euro netto, w tym udział Funduszu Spójności stanowi 85% kosztów kwalifikowanych i wynosi 5 261 500 euro. Głównym celem umowy jest przygotowanie dokumentacji projektowej i przetargowej na roboty budowlane związane z modernizacją odcinka 53,7 km linii E 65 na obszarze lokalnego centrum sterowania w Działdowie. Wykonawcą dokumentacji będzie konsorcjum firm w następującym składzie:
-Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu sp. z o.o. występujące w charakterze pełnomocnika konsorcjum
oraz
-JacobsGIBB (Polska) sp. z o.o (Warszawa),
-Centralne Biuro ProjektowoBadawcze Budownictwa Kolejowego „Kolprojekt”sp. z o.o. (Warszawa)
-Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych sp. z o.o. (Łódź)
Kontrakt podpisali: Teresa Zwiernik i Andrzej Trębicki, członkowie Zarządu PKP PLK S.A. W imieniu wykonawcy umowę podpisał Mieczysław Szymański, prezes Zarządu Biura Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu sp. z o.o.
Głównymi celami modernizacji odcinka Warszawa – Gdynia są:
-skrócenie czasu jazdy i zwiększenie przepustowości linii;
-przygotowanie infrastruktury technicznej linii do parametrów eksploatacyjnych określonych w umowach AGC i AGTC tj. prędkości pociągów zestawionych z taboru klasycznego w ruchu pasażerskim do 160 km/h a w ruchu towarowym do 120 km/h i nacisku na oś 225 kN;
-przystosowanie linii do kursowania taboru z wychylnym nadwoziem z prędkością maksymalną 200 km/h;
-spełnienie wymagań dotyczących interoperacyjności podsystemów utrzymania, sterowania, infrastruktury, energii, ruchu i taboru dla transeuropejskiego systemu dużych prędkości określonego dyrektywami UE;
-zwiększenie efektywności systemu sterowania ruchem na długości całej linii;
-zwiększenie bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych dzięki wyposażeniu ich w nowoczesną sygnalizację i urządzenia telewizji przemysłowej;
-zwiększenie bezpieczeństwa poprzez budowę nowych wiaduktów;
-umożliwienie użycia nowoczesnych lokomotyw elektrycznych o mocy 6 MW oraz taboru z wychylnym nadwoziem;
-udoskonalenie połączeń poprzez transeuropejską sieć transportową TEN między krajami Europy Północnej a krajami Europy Południowej;
-poprawa ochrony środowiska;
-zdecydowane zmniejszenie kosztów utrzymania infrastruktury przez zastosowanie materiałów i urządzeń o wysokiej niezawodności i trwałości oraz w wyniku likwidacji zbędnej infrastruktury;
W 2004 r. zostało opracowane studium wykonalności modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Warszawa – Działdowo – Gdynia. W opracowaniu tym przyjęto podział przedmiotowej linii na 8 części realizacyjnych, którymi są odcinki objęte lokalnymi centrami sterowania (LCS) z siedzibami w Nasielsku, Ciechanowie, Działdowie, Iławie, Malborku, Tczewie, Gdańsku oraz Gdyni.
28 lutego 2006 r. podpisano umowę na opracowanie koncepcji programowo-przestrzennej i opracowanie projektów budowlanych oraz opracowanie materiałów przetargowych na wybór wykonawców robót budowlanych na obszarze objętym działaniem LCS Tczew.