TransInfo Archiwum|Inforail|Infrastruktura|Warszawa: PKP S.A. dostosowuje kolejowe przejścia graniczne do wymogów Układu z Schengen
Warszawa: PKP S.A. dostosowuje kolejowe przejścia graniczne do wymogów Układu z Schengen
inforail
11.12.2007 13:49
Warszawa: PKP S.A. dostosowuje kolejowe przejścia graniczne do wymogów Układu z Schengen
W związku z przystąpieniem Polski do Układu z Schengen PKP S.A. musiała zmodernizować i dostosować do wymogów Układu trzy zewnętrzne kolejowe przejścia graniczne strefy Schengen. Modernizacje przejść granicznych kosztowały blisko 100 mln złotych i zakończyły się w tym roku.
Dzięki modernizacjom zwiększy się nie tylko szczelność tych przejść, ale również bezpieczeństwo podróżnych i nastąpi podział pomiędzy ruchem lokalnym i międzynarodowym. Skrócony zostanie czas odprawy pasażerów, a co za tym idzie czas postoju pociągów na stacjach granicznych. Kolejowymi przejściami granicznymi, które w latach 2004 –2007 zostały zmodernizowane i dostosowane do standardów Unii Europejskiej, są przejścia w Kuźnicy Białostockiej, Terespolu i Przemyślu.
W ramach projektu modernizacji przejścia w Kuźnicy Białostockiej wybudowano m.in.: peron przeznaczony dla krajowego ruchu pasażerskiego, peron wyspowy dla ruchu międzynarodowego pociągów dalekobieżnych i dla ruchu przygranicznego na trasie Kuźnica Białostocka –Grodno, a także przejście podziemne dla rozdzielenia ruchu pasażerskiego krajowego i międzynarodowego. W ramach przebudowy tego granicznego przejścia kolejowego, organy kontroli granicznej zostały wyposażone w urządzenia do wykrywania np. skażeń chemicznych. Koszt modernizacji przejścia w Kuźnicy Białostockiej finansowany był za pośrednictwem Wojewody Podlaskiego ze środków Funduszu Schengen i wyniósł ponad 52 mln zł.
Z kolei koszt przebudowy kolejowego przejścia granicznego w Terespolu wyniósł ok. 30 mln zł. W ramach tej inwestycji, współfinansowanej ze środków PHARE, wykonano m.in. peron dla obsługi ruchu międzynarodowego, dwukomorowe przejście tunelowe oraz ogrodzenie i oświetlenie terenu stacji. Wybudowano także drogi kołowe wzdłuż nasypów kolejowych wraz z ogrodzeniem, które służą straży granicznej do zabezpieczenia odcinka pomiędzy granicą państwa a stacją w Terespolu.
Na przejściu granicznym w Przemyślu wybudowany został, kosztem ok. 11,5 mln zł, peron oraz tunelowe przejście podziemne dla obsługi ruchu międzynarodowego wraz z oświetleniem terenu stacji.
PKP S.A. opracowało projekty modernizacji kolejowych przejść granicznych zgodne z wytycznymi Układu z Schengen. Działania w zakresie planowania i realizacji projektów prowadziło w Biuro Nieruchomości PKP S.A. Wartość prac wyniosła 93,5 mln złotych. PKP S.A. oprócz posiadanych nieruchomości gruntowych i dworców kolejowych sprawuje nadzór nad kolejowymi przejściami granicznymi.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024