Warszawa: PKP likwiduje kolejne połączenia
inforail
12.03.2006 01:00
Warszawa: PKP likwiduje kolejne połączenia
Czy od początku kwietnia grozi nam paraliż komunikacyjny w kilku województwach? –zastanawia się Gazeta Wyborcza. Niektóre z pociągów regionalnych zostaną najprawdopodobniej zlikwidowane. Jesienią ubiegłego roku, przy ustalaniu nowego rozkładu jazdy, PKP Przewozy Regionalne podzieliły listę uruchamianych pociągów na dwie części. Pierwsza zawierała te pociągi, które miały jeździć przez cały rok, w drugiej zaś znalazły się pociągi z literą F, czyli te, które mogą zniknąć od 1 kwietnia. Warunkiem ich utrzymania jest pozyskanie odpowiedniego dofinansowania z budżetów samorządowych. Do tej pory spółka PKP PR podpisała umowy z siedmioma województwami. Jednak tylko w świętokrzyskim deficyt ma być pokryty w 100 proc. – W innych województwach będziemy się starali szukać oszczędności w ciągu roku na pokrycie niedoborów m.in. dzięki usprawnianiu rozkładu jazdy – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik spółki. Dwa województwa – podlaskie i warmińsko-mazurskie – postawiły twarde warunki. Zrezygnowały z części połączeń i podpisały umowy na pokrycie deficytu w przewozach regionalnych na kwotę znacznie niższą niż przewidywana przez PKP PR. To oznacza, że w podlaskim od kwietnia zagrożone są 23 pociągi dziennie, a w warmińsko-mazurskim – aż 85. – Nie stać nas na utrzymywanie tych pociągów, ale będziemy robić wszystko, żeby je zachować – tłumaczy Kurpiewski. Jednym z pomysłów jest łączenie relacji, tak żeby powstawały pociągi międzywojewódzkie. Wtedy mogłyby być finansowane z budżetu państwa. To jednak wymaga zgody na poziomie ministerialnym. PKP PR czekają jeszcze trudne negocjacje z województwami, w których jest uruchamianych najwięcej pociągów w kraju, m.in. śląskim, dolnośląskim, wielkopolskim, małopolskim czy kujawsko-pomorskim. Kolejowy przewoźnik nie chce, by powtórzyła się sytuacja z zeszłego roku, kiedy otrzymał od samorządów dofinansowanie rzędu 385 mln zł, podczas gdy na pokrycie deficytu potrzebuje według wyliczeń spółki około 800 mln zł. – Nie możemy sobie pozwolić na zwiększanie zadłużenia – mówi Kurpiewski. Jednak samorządy nie mają zamiaru dawać więcej, niż zatwierdziły w uchwałach sejmików. – Pieniądze od nas mają dofinansowywać połączenia regionalne, a nie finansować deficyt PKP – mówi Izabela Zalewska, rzeczniczka marszałka woj. dolnośląskiego. Dodaje, że kwota dofinansowania i tak zwiększyła się prawie dwukrotnie, odkąd w 2004 roku nastąpiła zmiana finansowania i pieniądze są wypłacane przez samorząd wojewódzki, a nie z budżetu państwa. Podobnie argumentują przedstawiciele innych województw. Twierdzą, że PKP PR powinno bardziej zadbać o cięcie kosztów. Dodają, że samorządy kupują autobusy szynowe, które znacząco zmniejszają koszty przewozów. Przykładowo w woj. kujawsko-pomorskim jest już osiem takich pojazdów, a w tym roku ma być kupionych dodatkowo pięć. – Szacujemy, że da to około 6 mln zł oszczędności – mówi Mirosław Radzikowski, rzecznik marszałka woj. kujawsko-pomorskiego. Problem przewozów regionalnych został rozwiązany na Mazowszu. Na początku 2005 roku powstały tam Koleje Mazowieckie, spółka, w której 51 proc. udziałów ma samorząd wojewódzki, a pozostałą część PKP PR. Mając większą kontrolę nad wydatkowaniem pieniędzy, samorządowcy chętniej finansują regionalne przewozy kolejowe. Przed utworzeniem KM dotacja województwa wynosiła 42 mln zł, w tym roku będzie to już 130 mln. Także w Wielkopolsce na przełomie grudnia i stycznia planowane jest utworzenie podobnej spółki samorządowej. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,3195978.html?skad=rss
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009