Warszawa: PKP Intercity przejmie pospieszne?
inforail
22.04.2006 16:54
Warszawa: PKP Intercity przejmie pospieszne?
Spółka PKP Intercity chce od nowego rozkładu jazdy w grudniu przejąć wszystkie pociągi pospieszne w kraju –czytamy w Gazecie Wyborczej. Intercity zajmuje się głównie obsługą szybkich połączeń kwalifikowanych między największymi miastami. W 2004 r. przejęła jednak od PKP Przewozy Regionalne (PKP PR) dziesięć pociągów pospiesznych, dla których stworzyła markę Tanie Linie Kolejowe (TLK). Na połączeniach, które przynosiły straty, w kilka miesięcy udało się osiągnąć rentowność, a frekwencja w wielu pociągach wzrosła z 55 do 94 proc., bez zmiany ceny biletów. Ten sukces skłonił prezesa PKP Intercity Jacka Prześlugę do kolejnych działań. Intercity nadal ma obsługiwać droższe i szybsze połączenia ekspresowe i intercity, ale mogłaby też przejąć od PKP PR ponad 300 pociągów pospiesznych kursujących jako TLK. Do Intercity trafiłyby też wszystkie pociągi międzynarodowe. Spółka przygotowała już nowy rozkład jazdy z większą liczbą połączeń, skomunikowaniami, jednolitymi promocjami i wspólnym biletem na pociągi dalekobieżne. Projekt zakłada, że większość pociągów da się utrzymać dzięki wpływom z biletów. Na te, które nie są w stanie na siebie zarobić, potrzebna będzie dotacja z budżetu państwa. Ale ma to być dwukrotnie mniej niż obecne 240 mln zł na połączenia krajowe i międzynarodowe. – Nie widzimy przeszkód, żeby Intercity przejęła część połączeń, które wymagają dofinansowania, zwłaszcza jeżeli te dotacje mają być mniejsze niż obecnie – twierdzi Sławomir Sadowski z biura informacji Ministerstwa Transportu i Budownictwa. Rynek trzeba uporządkować, bo w 2010 r. dojdzie do jego liberalizacji. Nie jest tajemnicą, że do Polski planują wejście potężne firmy kolejowe, m.in. z Niemiec. Polska kolej, by przetrwać, musi się do tego starcia przygotować.
Co zatem z Przewozami Regionalnymi? Ministerstwo Transportu w strategii rządowej proponuje całkowite oddłużenie spółki i utworzenie pięciu kompanii kolejowych. W skład jednej wejdzie kilka województw i one staną się organizatorami przewozów lokalnych. Te spółki przejmą majątek kolejowy i pracowników. Strategia przewiduje, że na połączenia międzyregionalne dotowane z budżetu państwa organizowane będą przetargi, w których będą mogli startować przewoźnicy lokalni, ale i spółka Intercity. Również prezes PKP Andrzej Wach twierdzi, że projekt warty jest rozważenia. – To, kto będzie operatorem pociągów wojewódzkich i międzynarodowych, będzie zależało od tego, czy na takim bądź innym rozwiązaniu zyskają bądź stracą nasi klienci. Chodzi głównie o stworzenie tzw. szkieletowego rozkładu jazdy, w którym pasażer przesiadający się z pociągu do pociągu nie będzie tracił czasu – mówi. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33182,3273958.html
Co zatem z Przewozami Regionalnymi? Ministerstwo Transportu w strategii rządowej proponuje całkowite oddłużenie spółki i utworzenie pięciu kompanii kolejowych. W skład jednej wejdzie kilka województw i one staną się organizatorami przewozów lokalnych. Te spółki przejmą majątek kolejowy i pracowników. Strategia przewiduje, że na połączenia międzyregionalne dotowane z budżetu państwa organizowane będą przetargi, w których będą mogli startować przewoźnicy lokalni, ale i spółka Intercity. Również prezes PKP Andrzej Wach twierdzi, że projekt warty jest rozważenia. – To, kto będzie operatorem pociągów wojewódzkich i międzynarodowych, będzie zależało od tego, czy na takim bądź innym rozwiązaniu zyskają bądź stracą nasi klienci. Chodzi głównie o stworzenie tzw. szkieletowego rozkładu jazdy, w którym pasażer przesiadający się z pociągu do pociągu nie będzie tracił czasu – mówi. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33182,3273958.html
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009