Warszawa: PKP Cargo przyjęło Program Naprawczy na 2010 rok
Skuteczne wdrożenie Planu Naprawczego PKP CARGO na 2009 rok, w tym restrukturyzacja zatrudnienia, pozwoliło na utrzymanie płynności finansowej Spółki oraz zahamowało obniżanie jej wyniku, mimo znaczącego spadku przewozów i przychodów przewozowych. Realizacja przyjętego przez Zarząd PKP CARGO S.A. Programu Naprawczego na 2010 rok ma przynieść Spółce zysk.
Ogólne założenia programu, który jest kontynuacją realizowanej przez Zarząd Spółki polityki ograniczania kosztów i poprawy konkurencyjności, podporządkowane są dostosowaniu zasobów firmy i występujących w niej procesów do faktycznych potrzeb, podnoszeniu standardów jakości usług i elastyczności reagowania na potrzeby klientów, poprawie organizacji poprzez cedowanie części kompetencji i odpowiedzialności na zakłady Spółki oraz podniesieniu efektywności organizacji przewozów, w tym przewozów rozproszonych, przy optymalnym wykorzystaniu posiadanych zasobów.
– Realizacja programu naprawczego na 2010 rok, w połączeniu z efektami działań już zrealizowanych w 2009 roku, ma pozwolić Spółce na osiągnięcie w bieżącym roku rentowności na działalności podstawowej na poziomie minimum 1 proc., a także na wygenerowanie blisko 40 mln zł zysku netto. W dłuższej perspektywie celem programu jest konsekwentna poprawa pozycji konkurencyjnej oraz sprawne przygotowanie do procesu prywatyzacji –mówi Wojciech Balczun, prezes PKP CARGO S.A.
Wśród najważniejszych obszarów objętych tym programem znalazły się obszary: majątkowy, handlowy i inwestycyjny. Najbardziej rozbudowane działania przewidziane są w pierwszym z nich. Uwzględniają one m.in. kontynuację procesu optymalizacji zaplecza technicznego – po zaprzestaniu działalności w 37 punktach utrzymania taboru w 2009 roku, w obecnym przewidziane jest przekazanie kolejnych czterech takich punktów, wraz z ok. 300 pracownikami, do istniejących spółek z grupy PKP CARGO, co obniży koszty utrzymania zaplecza o ok. 8 mln zł rocznie.
Kolejne oszczędności ma przynieść wdrożenie zmian w przepisach dotyczących utrzymania taboru, polegające na wydłużeniu z 4 do 6 lat okresów między naprawami wybranych serii nowych wagonów (ok. 12,7 mln zł w 2010 roku), a także wdrożeniu nowego cyklu przeglądowego lokomotyw (ok. 9,4 mln zł rocznie). Znaczącą obniżkę kosztów ma przynieść również lepsze dopasowywanie faktycznej masy pociągu do zamówionej w rozkładzie jazdy, oszczędności z tego tytułu Spółka szacuje na ok. 16 mln zł rocznie. W obszarze nieruchomości Program Naprawczy zakłada obniżkę czynszów płaconych do PKP S.A. z ponad 125 mln zł w roku 2009 do 81 mln zł w obecnym oraz kontynuowanie weryfikacji posiadanego i likwidacji zbędnego majątku.
Nadal prowadzony będzie proces likwidacji magazynów, jak również program zmierzający do ograniczenia stanu zapasów Spółki w 2010 roku o co najmniej 10 proc., do ok. 90 mln zł.
W obszarze handlowym program przewiduje kontynuację prac związanych z likwidacją nierentownych punktów taryfowych, ładunkowych i bocznic. Z 406 punktów taryfowych i nietaryfowych, wytypowanych w 2009 roku do analizy rentowności, 94 zostały zakwalifikowane do wykreślenia z Wykazu Odległości Taryfowych PKP CARGO z powodu ujemnej rentowności, a 55 kolejnych do zmiany zakresu czynności ekspedycyjnych.