Warszawa: Piętrusy KM testowo w tunelu
W tunelu średnicowym na próbę udało się przetoczyć nowe piętrowe pociągi kupione przez samorząd Mazowsza. Kolejarze wciąż jednak nie wiedzą, czy będą mogły tam jeździć. Testową jazdę w tunelu udało się przeprowadzić w nocy z wtorku na środę, gdy nie jeździły zwykłe pociągi. Piętrowy skład zamiast lokomotywy elektrycznej ciągnęła jednak spalinówka.
– Dla bezpieczeństwa trakcja elektryczna była wyłączona – mówi Krzysztof Łańcucki, rzecznik spółki PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak pisaliśmy, problem polega na tym, że między dachem piętrusa a siecią elektryczną byłaby zbyt mała odległość. Powinna wynosić przynajmniej 20 cm, a w niektórych miejscach piętrus zbliżyłby się do przewodów na odległość 13 cm. Tak wynikało z danych, które niedawno skonfrontowały Koleje Mazowieckie i spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Ta ostatnia półtora roku temu zakończyła ponad sześciomiesięczny remont tunelu.
W czasie testów pociąg szczęśliwie przejechał przez tunel. W PLK nie chcą jednak zdradzić szczegółów. Kolejarze nie ujawnili, na jaką odległość pociąg zbliżył się drutów. – Te wyniki będą znane za kilka dni – mówi Łańcucki. Nie wyklucza też, że trzeba będzie przeprowadzić następne badania. W PKP PLK trudno też uzyskać informację, czy jest szansa na wyjście z tej sytuacji. Niektórzy zastanawiają się np. nad zamontowaniem sieci trakcyjnej wyżej lub nad wystąpieniem do Ministerstwa Infrastruktury o odstępstwa od norm. Nie ma jednak szans na rychłe decyzje w tej sprawie. Dlatego od 1 września piętrowe pociągi najpewniej zaczną jeździć nieco wyższym tunelem dalekobieżnym – przez Dworzec Centralny. Ominą stacje Ochota, Śródmieście, Powiśle i Stadion. Kolejarze wstępnie zakładali, że będą dojeżdżać do stolicy z Radomia i Siedlec.