Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Oświadczenie Zarządu PKP w sprawie raportu NIK

inforail
24.10.2008 15:35

Najwyższa Izba Kontroli przeprowadziła kontrolę stanu technicznego i przygotowania obiektów dworcowych do obsługi pasażerów zarządzanych przez Polskie Koleje Państwowe S.A.
Kontrola NIK dotyczyła okresu od 2001 do końca lutego 2008 roku. Polskie Koleje Państwowe S.A. uznały wyniki kontroli i zastosowały się do wystąpień pokontrolnych realizując zalecenia NIK w tym zakresie.
Jak przyznaje Najwyższa Izba Kontroli w Wystąpieniu Pokontrolnym, stan techniczny dworców wynika między innymi z problemów finansowych Grupy PKP w jakich znajdowała się Grupa w latach 2001 –2006, kiedy notowała roczną stratę w wysokości od 2 mld do 0,2 mld złotych. Dodatkowo PKP S.A. – zarządzająca dworcami – zmuszona była wykorzystywać własne fundusze na obsługę zadłużenia historycznego po byłym przedsiębiorstwie państwowym PKP w wysokości 5,6 mld złotych. Rocznie, Grupa PKP musi przeznaczać kilkaset milionów złotych na obsługę zadłużenia, zamiast kierować te fundusze na remonty i modernizacje dworców.
Jak podkreślono w Raporcie NIK, w kwestii stanu technicznego i przygotowania dworców do obsługi pasażerów, PKP S.A. nie miało w ówczesnym czasie realnych możliwości ich poprawy. –„Ustalenia kontroli nie wskazują, by Zarząd obiektywnie mógł w tej dziedzinie zrobić więcej niż zrobił”–czytamy.
W 2006 i w 2007 roku Grupa PKP uzyskała znacznie lepszy niż w latach ubiegłych wynik finansowy umożliwiający wykorzystywanie większych środków na remonty i modernizację dworców. Teraz PKP S.A. modernizuje rocznie sześć razy więcej dworców niż w 2001 roku. Od 2001 prace remontowe prowadzone były w następującej ilości obiektów dworcowych:
2001 –22 dworce
2002 –18 dworców
2003 –48 dworców
2004 –180 dworców
2005 –189 obiektów
2006 –250 dworców
2007 –137 dworców.
Od 2005 roku PKP S.A. zamontowała na 20 dworcach monitoring wizyjny znacznie podnoszący poziom bezpieczeństwa. W 2009 roku PKP S.A. zamontuje monitoring na kolejnych 19 dworcach kolejowych. Od 2007 roku na każdym modernizowanym dworcu instalowany jest system monitoringu a sam dworzec przystosowywany do wymagań osób niepełnosprawnych. Do końca 2007 roku, przy współpracy z gminami i przewoźnikami, PKP S.A. przygotowała przy dworcach kolejowych w całej Polsce 258 parkingów na 4186 samochodów. Do końca sierpnia 2008 r. zrealizowano budowę kolejnych 27 parkingów i miejsc parkingowych na 376 samochodów.
W trakcie trwania kontroli NIK PKP S.A. usunęła nieprawidłowości dotyczące przeglądów technicznych i dokumentacji budowlanej. Obecnie na wszystkich dworcach prowadzone są wymagane przepisami prawa budowlanego przeglądy techniczne.
PKP S.A. realizuje obecnie duży program budowy i modernizacji największych dworców kolejowych w całej Polsce. Wykorzystując fundusze UE oraz środki budżetowe PKP S.A. wybuduje nowy dworzec Kraków Główny i przeprowadzi modernizację dworców Wrocław Główny i Gdynia Główna. Wspólnie z inwestorami prywatnymi przygotowywana jest budowa nowych dworców: Katowice Osobowa, Poznań Główny, Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia. Dzięki zmianom legislacyjnym (obecnie trwają prace w komisjach sejmowych) możliwe będzie przeprowadzenie modernizacji dworców z funduszy budżetowych, podobnie jak np. w Niemczech. PKP S.A. przygotowuje do modernizacji w tym modelu 36 kolejnych dworców kolejowych:
– Warszawa Centralna
– Warszawa Stadion
– Warszawa Śródmieście
– Iława
– Działdowo
– Malbork
– Kutno
– Przemyśl Główny
– Zawiercie
– Leszno
– Piotrków Trybunalski
– Radom
– Czechowice Dziedzice
– Pruszków
– Jarosław
– Legnica
– Gdańsk Oliwa
– Szymankowo
– Brzeg
– Wrocław Kuźniki
– Wrocław Mikołajów
– Wrocław Pracze
– Wrocław Leśnica
– Wrocław Brochów
– Oborniki Śląskie
– Chojnów
– Dworzec Letni w Poznaniu
– Wronki
– Koło
– Bochnia
– Krzeszowice
– Łańcut
– Wieliczka
– Radziwiłłów Maz.
– Nasielsk
– Międzyborów.

Wszystkie realizowane projekty mają zostać zakończone do 2012 roku.

Zarząd PKP S.A