Warszawa: Ostatnia fazę rokowań dot. dworców Warszawa Zachodnia i Wschodnia
Polskie Koleje Państwowe S.A. przeszły do ostatniej fazy rokowań mających na celu wyłonienie partnerów prywatnych dla budowy nowych dworców kolejowych Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. W trakcie rokowań wytypowano firmy, z którymi są prowadzone ostateczne rozmowy. Są to: Riofisa S.A dla Dworca Warszawa Wschodnia i konsorcjum NEXITY S.A –NEXITY Polska Sp. z o.o. dla dworca Warszawa Zachodnia.
Trwające rokowania z tymi firmami mają doprowadzić do podpisania do końca marca 2009 roku szczegółowych umów o wspólnych inwestycjach polegających na budowie nowych dworców kolejowych. W trakcie ostatniej części rokowań, w przypadku niepowodzenia negocjacji z wybranymi firmami, PKP S.A. mogą zaprosić do dalszych rozmów inne podmioty, które brały udział w rokowaniach. Pierwsze wizualizacje inwestycji będą znane po zakończeniu rokowań z wytypowanymi firmami i podpisaniu umów.
W miejscu obecnego dworca Warszawa Zachodnia powstanie obiekt o powierzchni 17 000 metrów kwadratowych. Celem PKP S.A. jest stworzenie nie tylko dworca, ale całego obiektu o wysokości do 10 kondygnacji, z parkingami Parkuj i Jedź na minimum 800 samochodów i zadaszonymi peronami o powierzchni użytkowej 63 000 metrów kwadratowych (około 30% tej powierzchni stanowić będą parkingi). Na dworcu oprócz powierzchni służącej pasażerom będą powierzchnie biurowe, hotelowe, usługowe, rekreacyjne, handlowe oraz ciągi komunikacyjne, które zapewnią sprawne połączenie dworca z parkingami, komunikacją miejską Warszawy i planowanymi przez Urząd Miasta Warszawy inwestycjami drogowymi. Planowane funkcje dworca zostały uzgodnione przez PKP S.A. z władzami samorządowymi Warszawy.
Powierzchnia gruntu planowana pod zabudowę nowego dworca Warszawa Wschodnia obejmuje ok. 5 ha. Planowane powierzchnie użytkowe w nowych kompleksach będą pełniły funkcje: biurowe, dworcowe, handlowe, usługowe, hotelowe, gastronomiczne, rekreacyjne, parkingowe, komunikacyjne.
Projekt Warszawa Zachodnia i Warszawa Zachodnia nie są jedynymi realizowanymi w tej chwili przez PKP S.A. Spółka planuje przebudowę i modernizację kilkunastu największych dworców kolejowych w najbliższych latach. Analogiczne działania obejmą dworce w: Katowicach, Wrocławiu, Krakowie, Poznaniu, Gdyni, oraz dworzec Łódź Fabryczna. Wartość tych inwestycji wyniesie około 1,5 miliarda euro. Celem PKP S.A. jest stworzenie w tych lokalizacjach nowoczesnych dworców i centrów biznesowych. Będą one węzłami komunikacyjnymi dającymi nowe możliwości przemieszczania się, spędzania czasu oraz prowadzenia działalności gospodarczej mieszkańcom miast i podmiotom gospodarczym.