Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Ojciec sukcesu InterCity odchodzi

inforail
10.06.2006 18:44
Zaskakująca zmiana w zarządzie PKP InterCity. Jacek Prześluga po szesnastu miesiącach zrezygnował z kierowania spółką –czytamy w Pulsie Biznesu. Dlaczego? 'To nie jest rezygnacja z podtekstami. Nie jest skutkiem emocji, impulsu, nagłego przesilenia. To przemyślana, ważna dla mnie decyzja’ – pisze Jacek Prześluga, prezes PKP IC, w pożegnalnym oświadczeniu. Decyzja, jakkolwiek by ją uzasadniał, może zaskakiwać. Zaledwie w piątek minister transportu podpisał wreszcie z PKP Intercity i PKP Przewozy Regionalne długo wyczekiwaną umowę o dofinansowaniu przewozów międzynarodowych i międzywojewódzkich. Obie spółki tylko w tym roku mają dostać 250 mln zł. Około 30 mln zł z tej puli przypadnie PKP Intercity, co oznacza, że całoroczny wynik netto mógłby być najlepszy w jej historii – nawet 40 mln zł zysku. Pod rządami Prześlugi spółka stała się okrętem flagowym PKP, ciągnącym w górę wyniki całej grupy jadącej na stratach. To efekt intensywnych zabiegów marketingowych, ale także ograniczenia kosztów dostaw. Są też inne powody do zadowolenia: odzyskiwanie utraconych w 2004 r. pasażerów (i to mimo dalszej ekspansji tanich linii lotniczych) czy uzyskanie 50 mln EUR kredytu na zakup lokomotyw i modernizację wagonów. Do tej pory spółka korzystała z lokomotyw PKP Cargo. Prezes Prześluga uzasadnia rezygnację 'poczuciem wyczerpywania się możliwości skutecznego działania’ i oddaleniem się w bliżej nieokreśloną przyszłość założonych celów: prywatyzacji spółki lub jej wprowadzenia na giełdę. Nieoficjalnie wiadomo, że na jego odejście miały wpływ rozbieżności z innymi członkami zarządu co do dalszej strategii rozwoju PKP InterCity. Poszło m.in. o układ zbiorowy z pracownikami i odrzucenie pomysłu przekazania w zarząd PKP Intercity i spółki zależnej wszystkich pociągów dalekobieżnych. Przeciwnicy obecnego prezesa, których wątpliwości budził zaskakujący ubiegłoroczny zysk spółki, dodają, że na jego rezygnację mogło też wpłynąć odwlekanie przez rząd decyzji o wprowadzeniu w życie strategii dla transportu kolejowego do 2009 r. Więcej na: http://biznes.onet.pl/1,1339735,prasa.html .