Warszawa: Nowy rozkład PKP PR już do cięcia
Zmiany te obejmą m.in. pociągi 'Podlasiak’ (Białystok – Szczecin), 'Szczecinianin’ (Szczecin – Ełk), 'Hutnik’ (Racibórz – Olsztyn), 'Wiking’ (Szczecin – Bielsko-Biała) oraz pociągi pośpieszne z Wrocławia do Krakowa i Lublina oraz z Katowic do Kołobrzegu. Kolej z myślą o cięciach przygląda się następnym kilkunastu odcinkom, m.in. trasie Leszno – Głogów czy Stargard Szczeciński – Krzyż.
Trasy może uratować jedynie przejęcie ich finansowania przez samorządy województw zachodniopomorskiego, wielkopolskiego i lubuskiego. Trwają negocjacje w tej sprawie, jednak szansa na ich powodzenie jest niewielka. – Ograniczone środki na transport kolejowy w budżecie województwa uniemożliwiają nam obecnie przejmowanie finansowania tych pociągów – mówi wicemarszałek województwa uniemożliwiają nam obecnie przejmowanie finansowania tych pociągów – mówi wicemarszałek województwa lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski. Podobną sytuację mają dwa pozostałe województwa.
Zaistniała sytuacja oburza Jakuba Majewskiego, szefa Instytutu Promocji i Rozwoju Kolei. – To typowe dla kolei. Gdy ministerstwo obcina dotację, pierwsze, co robimy, to tniemy połączenia. A może warto zastanowić się najpierw nad znalezieniem oszczędności w innych obszarach działalności i mimo wszystko utrzymaniem tych tras – stwierdza. Dodaje, że likwidowane pociągi cieszą się popularnością wśród podróżnych, przewożąc każdego dnia po kilkuset pasażerów. A korekta rozkładu zakłóci kolejową komunikację między niektórymi aglomeracjami. Spowoduje, że np. z Łodzi do Wrocławia i z Wrocławia do Łodzi pociąg nie będzie kursował przez ponad siedem godzin, z Olsztyna do Warszawy przez 8,5 godziny, a całkowicie zlikwidowane zostanie jedyne połączenie Warszawy z Legnicą i przejściem granicznym w Zgorzelcu.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
– W sytuacji gdy kolej walczy z konkurencją autobusową i samochodami prywatnymi, ważną jej przewaga jest czas jazdy i właśnie częstotliwość. A te wydarzenia pokazują, że te dwie rzeczy pozostają niedocenione – uważa Majewski.