Warszawa: Nowe specjalistyczne pojazdy PKP Energetyka
PKP Energetyka zwiększa efektywność realizacji usług budowlanych i konserwacyjno-modernizacyjnych sieci kolejowych i tramwajowych. Spółka zakupiła dwa nowe specjalistyczne, wielofunkcyjne pojazdy szynowo-drogowe. To jedyne takie pojazdy w Polsce.
Nowe specjalistyczne pojazdy szynowo-drogowe LRB 25/KLL 10-1T2, szwedzkiej produkcji SRS Sjölanders AB, umożliwiają wykonywanie prac budowlanych i konserwacyjno-modernizacyjnych przy urządzeniach kolejowej i tramwajowej sieci trakcyjnej. Niewątpliwą ich zaletą jest wielofunkcyjność i nieograniczona elastyczność, pojazd może w dowolnym miejscu wjechać na tory i sprawnie poruszać się po nich.
Pojazdy zakupione przez PKP Energetyka powstały na bazie podwozi samochodowych marki Mercedes Benz typ Actros 2535 L 6×2. Każdy z nich wyposażony jest w hydrauliczny podnośnik (o wysokości podnoszenia ponad 10 metrów) z obrotowym koszem roboczym (podczas wykonywania prac montażowych pojazd może być z niego sterowany), wypornicę hydrauliczną przewodów sieci trakcyjnej, teleskopowy układ pomiarowy napięcia w sieci trakcyjnej oraz telewizyjny podgląd tylnej strefy pojazdu (z ekranem w kabinie kierowcy).
Pojazdy mogą pracować bezpośrednio na torach, każdy wyposażony jest w dwa wózki napędowe posiadające zmienny rozstaw kół (w granicach: 1000 ÷1067 mm oraz 1435 ÷1524 mm). Dzięki temu mogą pracować zarówno na torach tramwajowych jak i kolejowych, a jazda po szynach odbywa się z prędkością maksymalną 60 km/godz (dla toru kolejowego) i 30 km/godz (dla toru tramwajowego).
Pojazdy będą użytkowane w spółce PKP Energetyka zaraz po przeprowadzeniu stosownych badań i uzyskaniu dopuszczeń do eksploatacji (w tym certyfikatów do jazdy po torach kolejowych i tramwajowych). Obecnie prowadzone jest szkolenie załóg prowadzone przez specjalistów firmy SRS Sjölanders AB.
PKP Energetyka posiada jeden z najnowocześniejszych parków maszynowych w kraju, w skład którego wchodzą takie pojazdy jak: pojazdy 4 AXE, specjalistyczny zestaw do kompleksowej wymiany sieci trakcyjnej (PWST), samochody-laboratoria do lokalizacji uszkodzeń linii kablowych czy też samochody pogotowia elektroenergetycznego.