Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Przewozów Regionalnych

inforail
04.05.2010 20:35

5.05.2010 r. w Warszawie odbędzie się Nadzwyczajne Zgromadzenie Wspólników Spółki 'Przewozy Regionalne’. Podczas spotkania omówione zastaną m.in. bieżące wyniki finansowe oraz stan negocjacji umów z samorządami. Program spotkania:

1. Otwarcie obrad.

2. Wybór Przewodniczącego Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników.

3. Stwierdzenie prawidłowości zwołania Nadzwyczajnego Zgromadzenia Wspólników oraz jego zdolności do podejmowania uchwał.

4. Przyjęcie proponowanego porządku obrad.

5. Informacja w sprawie bieżącego wyniku finansowego Spółki.

6. Informacja w sprawie stanu negocjacji umów z samorządami.

7. Informacja nt. wdrażania zasad rachunkowości dla samobilansujących się jednostek wykonawczych.

8. Podjęcie uchwały w sprawie dalszego funkcjonowania Spółki.

9. Podjęcie uchwały w sprawie uzupełnienia składu Rady Nadzorczej.

10. Wolne wnioski.

11. Zakończenie obrad.

Samorządy klientami
Przed 2003 rokiem pieniądze na pociągi regionalne pochodziły z budżetu centralnego. Od tego czasu samorządy mają obowiązek dofinansowania ze środków własnych deficytowych połączeń regionalnych. Zmiana ta uczyniła samorządy kluczowymi klientami firmy, dając im pełne prawo do wpływania na kształt oferty przewozowej. Przedstawiciele urzędów marszałkowskich z całego kraju uczestniczą w pracach specjalnych zespołów tworzących rozkład jazdy pociągów. Podczas konstruowania rozkładu sugerują się oni przede wszystkim oczekiwaniami mieszkańców poszczególnych województw. Wiedzę o nich gromadzi się poprzez badania marketingowe prowadzone przez samorządy, Przewozy Regionalne i niezależne instytuty. Wiele trudnych decyzji podyktowanych jest również względami ekonomicznymi.

Samorządy udziałowcami
W 2008 roku samorządy województw zostały udziałowcami spółki Przewozy Regionalne. Usamorządowienie było możliwe m.in. dzięki podpisaniu 9 grudnia 2008 roku porozumienia przez Ministra Infrastruktury Cezarego Grabarczyka oraz Marszałków Województw o spłacie przez PKP SA pożyczki otrzymanej z budżetu państwa. Samorządy województw stały się udziałowcami spółki PR w dniu nabycia przez Skarb Państwa wszystkich udziałów w kapitale zakładowym PR. Na mocy porozumienia samorządy zarządzają największą spółką kolejową w Polsce, mając pełen wpływ na kształt rozkładu jazdy, ofertę biletową oraz kierunki rozwoju i inwestycji.

Samorządowcy w radzie
Pierwsze walne zgromadzenie wspólników Przewozów Regionalnych, które odbyło się w 2009 roku zdecydowało o zmianach w radzie nadzorczej. Jej członków zasiadających z ramienia Grupy PKP zastąpili przedstawiciele samorządów wojewódzkich przy jednoczesnym zwiększeniu rady z 6 do 7 osób. Rada nadzorcza jest organem czuwającym nad działalnością spółki. Zmiany są następstwem objęcia w niej udziałów przez samorządy wojewódzkie, co nastąpiło 22 grudnia 2009 roku.

Szykują się zmiany
W ciągu najbliższych 12 lat na modernizacje i zakupy pociągów elektrycznych przeznaczonych zostanie prawie 7,5 mld złotych. Pieniądze te pochodzić będą m.in. z unijnego programu „Infrastruktura i Środowisko”, Funduszu Kolejowego oraz rezerwy celowej budżetu państwa. Dzięki inwestycjom, na trasach regionalnych pasażerowie będą podróżować wyłącznie pociągami nowej generacji lub gruntownie zmodernizowanymi.