Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Minister Jerzy Polaczek apeluje o pełne wykorzystanie środków na inwestycje kolejowe

inforail
09.07.2006 21:32

„Wizytując oddziały regionalne PKP Polskich Linii Kolejowych w całym kraju chcę na miejscu poznać problemy, z którymi spotykacie się Państwo w codziennej pracy, aby w ten sposób wypracować jak najlepszą strategię działań inwestycyjnych na kolei w najbliższych latach”–powiedział Minister Transportu Jerzy Polaczek na spotkaniu z dyrektorami oddziałów spółki. Minister zaapelował o pełne wykorzystanie środków finansowych przeznaczonych na modernizację linii kolejowych. Efektem realizacji projektów kolejowych współfinansowanych ze środków Unii Europejskie w latach 2000-2006 będzie modernizacja linii położonych na sieci transeuropejskiej na długości ok. 700 km, poprawa stanu infrastruktury i likwidacja ograniczeń prędkości na długości ok. 350 km, wprowadzenie nowych rozwiązań technicznych zmierzających do wprowadzania zasad interoperacyjności, podniesienie prędkości odcinkowej do 160 km/h, 200 km/h i 250 km/h, zwiększenie bezpieczeństwa ruchu pociągów i skrócenie czasu przejazdu. Modernizacja linii kolejowych przyczynia się również do aktywizacji gospodarczej w regionach. Podczas spotkania, które odbyło się 7 lipca br. poruszono również szereg zagadnień dotyczących rehabilitacji trakcji, eliminacji wąskich gardeł na sieci kolejowej, pilotażowemu wdrażaniu systemów nowoczesnej łączności radiowej i systemów zarządzania ruchem kolejowym ERTMS, rozbudowy centrów logistycznych i perspektyw rozwoju kolei aglomeracyjnych. Przedstawiciele PKP PLK zwracali uwagę na wiele barier utrudniających sprawne przeprowadzanie inwestycji, związanych m.in. z problemami środowiskowymi i płatniczymi, długim procesem uzgodnień i odbioru oraz niskim potencjałem biur projektowych. Najważniejsze projekty inwestycyjne finansowane z Funduszu Spójności to:
– modernizacja linii E 20 na odcinku Mińsk Mazowiecki –Siedlce
– modernizacja linii E 20 na odcinku Rzepin –granica państwa
– modernizacja linii E 20 na odcinku Siedlce –Terespol
– modernizacja węzła poznańskiego na linii E 20
– modernizacja linii E 30 na odcinku Węgliniec –Legnica
– modernizacja linii E 30 na odcinku Węgliniec –Zgorzelec/granica państwa i CE 30 odcinek Węgliniec –Bielawa Dolna/granica państwa
– modernizacja linii kolejowej E 65 Warszawa –Gdynia.
Projekt inwestycyjny finansowany z Phare i EBI to odbudowa i modernizacja linii kolejowej E 30/C-E30 na odcinku Legnica-Wrocław-Opole. Z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego finansowane są:
– modernizacja linii kolejowej Warszawa –Łódź Fabryczna, Etap I –odcinek Skierniewice – Łódź Widzew
– modernizacja linii kolejowej nr 8, etap1, odcinek Warszawa Zachodnia –Warszawa Okęcie oraz budowa łącznicy Warszawa Służewiec –Lotnisko Okęcie.
Z budżetu państwa finansowane są projekty:
– modernizacja linii E 65 na odcinku Grodzisk Mazowiecki –Zawiercie
– modernizacja linii 401 Szczecin Dąbie –Świnoujście
– udrożnienie podstawowych ciągów komunikacyjnych w ruchu towarowym na terenie Śląska
– modernizacja linii kolejowej nr 228 Rumnia –Gdynia Port Oksywie.