Warszawa: KZA Kraków zmodernizują linię E 59
19 marca 2012 w siedzibie PKP PLK S.A. w Warszawie została podpisana umowa pomiędzy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. a Konsorcjum KZA Kraków –Bombardier – Sabel na modernizację linii kolejowej E 59 Czempiń –Poznań. W skład konsorcjum wchodzą:
Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. –Lider Konsorcjum, Bombardier Transportation (ZWUS) Polska Sp. z o.o. oraz Sabat Roman Biuro Wdrożeniowo-Projektowe SABEL.
Wykonawca zrealizuje „Projekt i zabudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz urządzeń kolejowych sieci telekomunikacyjnych na odcinku linii kolejowej
E-59 Czempiń Poznań w ramach projektu POliŚ 7.1-5.1 „Modernizacja linii kolejowej E 59
na odcinku Wrocław –Poznań, etap III, odcinek Czempiń –Poznań”.
Zakończenie prac zaplanowano do 31 grudnia 2014 r., wartość kontraktu wynosi 147 538 500,00 PLN brutto.
Przedmiotem niniejszego zamówienia są prace:
•urządzeń sterowania ruchem kolejowym: stacyjnych, szlakowych, przejazdowych, Lokalnego Centrum Sterownia (LCS), Centrum Utrzymania i Diagnostyki (CUiD) oraz urządzeń detekcji stanów awaryjnych taboru (DSAT);
•urządzeń oraz sieci i instalacji teletechnicznych: transmisja, łączność, radiołączność, telewizja użytkowa;
•niezbędnych elementów robót w branżach architektoniczno-budowlanej i elektroenergetycznej –dla zapewnienia optymalnej realizacji tego zadania inwestycyjnego, polegających głównie na przebudowie i adaptacji budynków nastawni wraz z instalacjami wewnętrznymi, przystosowanie pomieszczeń dla lokalnego centrum sterowania, CUiD Poznań Główny II, przewidzianych w budynku nastawni wraz z instalacjami wewnętrznymi, budowa nowych strażnic przejazdowych wraz z instalacjami wewnętrznymi, posadowienie kontenerów srk
i telekomunikacji.
•usunięcia kolizji w niezbędnym zakresie.
Odcinek linii E59 Czempiń –Poznań (32,2 km linii nr 271) położony jest na obszarze Województwa Wielkopolskiego.
Główne cele modernizacji to:
•dostosowanie linii do wymagań określonych w umowach międzynarodowych AGC i AGTC;
•zmniejszenie zagrożeń środowiskowych i społecznych powstających jako skutek natężenia ruchu samochodowego na drogach;
•poprawa usług przewozów pasażerskich i towarowych poprzez skrócenie czasu podróży i zwiększenie przepustowości linii;
•stymulacja regionalnego i krajowego rozwoju gospodarczego;
•zwiększenie stopnia ochrony środowiska, szczególnie w przypadku przewozów towarów niebezpiecznych;
•uzyskanie poprawy bezpieczeństwa ruchu poprzez poprawę stanu infrastruktury kolejowej oraz eliminację zagrożeń na skrzyżowaniach z drogami publicznymi.