Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Konieczna poprawa sytuacji na kolei

inforail
27.07.2007 19:37

Dopuszczenie możliwości współuczestnictwa samorządów w procesie naprawy regionalnej infrastruktury kolejowej, w zależności jedynie od woli przedsiębiorstwa PKP, bez zmiany funkcji właścicielskich i wskazania źródeł finansowania, nie wyzwoli pożądanych działań poprawiających sytuację na kolei. Rząd przyjmując 26 czerwca tego roku projekt ustawy o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe uczynił krok w dobrym kierunku. Przygotowywane zmiany umożliwiają samorządom przejmowanie regionalnych linii kolejowych i dworców kolejowych, których stan nie jest najlepszą wizytówką naszego kraju.
Jednak projektowane zmiany jedynie umożliwiają, a nie zobowiązują PKP do przekazywania na wniosek samorządu składników majątku linii kolejowych i dworców. Pozostawienie PKP arbitralnej decyzji co do przekazywania wnioskowanych linii i dworców bez wskazania instytucji rozstrzygającej spór i okresu, w jakim wnioski o przekazanie powinien być rozpatrzony, uczyni przepis regulujący tę sprawę w praktyce martwym. W skrajnych sytuacjach doprowadzi to do przekazywania linii i dworców tak zdewastowanych, że ich rewitalizacja z uwagi na koszty stanie się absolutnie nieuzasadniona. Potwierdzeniem tych obaw jest dzisiejsza praktyka, która wykazuje, że wnioski samorządów o przekazanie, zgodnie z dziś obowiązującymi przepisami, linii nieczynnych leżą od lat w PKP, a linie te ulegają dalszej dewastacji, stając się pomnikiem bezradności i marnotrawstwa majątku Skarbu Państwa. Samorządy będąc pod presją lokalnej opinii publicznej, która wyraża dezaprobatę co do stanów dworców i lokalnych linii kolejowych, winny posiadać dostateczne instrumenty prawne, umożliwiające im przejmowanie tej infrastruktury i nieruchomości. Stan dworców kolejowych i regionalnej infrastruktury torowej znajduje się obecnie w stanie zapaści technicznej, która wymaga podjęcia natychmiastowej, jednoznacznej decyzji co do funkcji właścicielskich warunkujących ich rewitalizację. W budżecie państwa i w programie operacyjnym Infrastruktura i Środowisko nie ma zaplanowanych środków finansowych na to zadanie, a PKP, same zadłużone na ponad 6 mld zł, nie wygenerują własnych środków, które pozwolą na rewitalizację. Dopuszczenie możliwości współuczestnictwa samorządów w zależności jedynie od woli przedsiębiorstwa PKP w procesie naprawy regionalnej substancji kolejowej bez zmiany funkcji właścicielskich i wskazania źródeł finansowania nie wyzwoli pożądanych działań na skalę oczekiwaną przez społeczeństwo. Samorządy wskazują na konieczne zmiany ustawowe, które przeprowadzone wspólnie i w porozumieniu z rządem i uchwalone przez parlament pozwolą na rozpoczęcie oczekiwanego na kolei procesu rewitalizacji. Nieodzowne staje się szybkie uchwalenie całego pakietu ustaw kolejowych, które w jednoznaczny sposób uregulują odpowiedzialność za organizację i finansowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich wraz z utrzymaniem nieruchomości dworcowych i regionalnych linii kolejowych.