Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Konferencja Finansowanie rozwoju kolei w Polsce

inforail
04.04.2008 14:06

Finansowanie rozwoju kolei w Polsce było głównym tematem konferencji zorganizowanej przez Railway Market Forum 2 kwietnia w warszawskim Centrum Zielna. W spotkaniu wzięło udział ponad 120 osób z branży i przedstawicieli mediów.
Spotkanie rozpoczął poseł Janusz Piechociński, wiceprzewodniczący sejmowej komisji infrastruktury. Tematem jego przemówienia były plany przekształceń własnościowych w PKP SA. – Nie pójdziemy dalej, jeśli chodzi o restrukturyzację przedsiębiorstwa państwowego PKP, jeśli nie dokończymy procedury przejęcia Przewozów Regionalnych przez samorządy – zaczął. –Chcemy także, aby inne spółki przewozowe stały się nowoczesnymi podmiotami zdolnymi do konkurowania na globalizującym się rynku. Niezbędne jest więc pozyskanie kapitału inwestycyjnego. Wierzymy, że droga do tego prowadzi przez giełdę –powiedział poseł Piechociński. Podkreślił także, że intencją wejścia na GPW PKP Cargo i PKP Intercity powinno być właśnie dokapitalizowanie tych spółek, a nie spłacenie długów całej Grupy. – Problemem opóźniającym debiuty na GPW jest niedopełnienie prawidłowego podziału majątku Grupy PKP – zakończył.
Kolejnym mowcą był Tadeusz Syryjczyk, senior expert w Zespole Doradcow Gospodarczych TOR, były minister transportu. Przedstawił on doświadczenia dotyczące prywatyzacji kolei w Wielkiej Brytanii, przedstawiając wnioski, które mogą okazać się użyteczne także na polskim rynku.
Tematyka wejścia na Giełdę Papierow Wartościowych w Warszawie była natomiast przedmiotem wystąpienia Czesława Warsewicza. Prezes PKP Intercity przedstawił też nowe możliwości rozwoju stojące przed jego spółką. Jego zdaniem, debiut giełdowy jest końcowym efektem długiej procedury mającej na celu podwyższenie jakości usług świadczonych przez firmę. Spółki notowane na GPW muszą cechować się sporą wiarygodnością i prestiżem, a dodatkowo dołączenie do tej grupy podnosi wiarygodność tych podmiotów pośród klientów. Warsewicz zapowiedział także, że PKP Intercity zadebiutuje na giełdzie w połowie lub III kwartale 2009 roku.
O podobnych kwestiach myśli już także prezes PKP Cargo, Wojciech Balczun, który zaprezentował nową strategię rozwoju spółki. – Będziemy budować nowe i modernizować dotychczasowe terminale kontenerowe. Chcemy budować centra logistyczne, a ich pierwsze lokalizacje już analizujemy – powiedział. W tym roku zostanie opracowana strategia firmy na najbliższe 10-15 lat, która ma sprawić, aby spółka stała się atrakcyjna dla ewentualnych akcjonariuszy. Już za kilka lat PKP Cargo ma pojawić się bowiem na giełdzie. Jak stwierdził obecny na konferencji Railway Market Forum prezes PKP SA, Andrzej Wach, do końca roku zostanie wybrany doradca prywatyzacyjny dla spółki. Prezes Balczun wspomniał także m.in. o planowanym zintensyfikowaniu współpracy międzynarodowej przewoźnika.
Problematykę czysto finansową poruszyła natomiast Barbara Nowakowska, excutive director w Polskim Stowarzyszeniu Inwestorow Kapitałowych. Tematem jej wystąpienia były fundusze private equity jako możliwe instrumenty finansowania rozwoju firmy, mające związek z niedawną transakcją przejęcia CTL Logistics przez Bridgepoint. O szczegóły tego przedsięwzięcia pytany był uczestniczący w konferencji Railway Market Forum prezes CTL, Krzysztof Sędzikowski.
Konferencję zakończyła debata, której uczestnicy starali się odpowiedzieć na pytanie: gdzie szukać źródeł pozyskania kapitału na rozwój kolei w Polsce? –W zasadzie nie ma problemu braku pieniędzy na finansowanie rozwoju. Nie ma problemu, by znaleźć źródła takich funduszy. Co innego z barierami rozwoju – stwierdził prezes PCC Rail, Mieczysław Olender. – W przypadku mojej firmy finansowanie odbywa się przez emisję obligacji, głownie na rynku niemieckim – powiedział. Dyskusję zdominował temat planowanych debiutów giełdowych spółek z branży. Większość jej uczestników opowiedziała się za prywatyzacją pakietów kontrolnych akcji. – Przed wejściem na giełdę konieczna jest restrukturyzacja firmy. W przypadku przedsiębiorstw państwowych trudno o tym mówić – podkreślił Krzysztof Sędzikowski. – Obawiam się, że w przypadku Intercity konieczna jest stuprocentowa prywatyzacja. Głód kapitału jest ogromny, a będzie jeszcze większy – wtórował mu Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradcow Gospodarczych TOR. Podobne zdanie wyraził Artur Pielech, partner zarządzający Roland Berger Strategy Consultants: – W tych firmach, gdzie nie ma prywatyzacji mocnego, kontrolnego pakietu, tam prawie nic się nie zmienia. Pewne procesy nie mogą się powieść bez wsparcia mocnego inwestora. – Sprywatyzowane w 100 proc. powinny być Cargo i Intercity. Ponadto powinien zostać uruchomiony 3-letni projekt obniżania stawek dostępu do infrastruktury kolejowej. Ten bardzo prosty plan wyjdzie na dobre kolei –przekonywał szef CTL Logistics. Andrzej Wach (prezes PKP SA) i Krzysztof Sędzikowski (prezes CTL Logistics). – Rozumiem zniecierpliwienie. Ale wolę być bardziej skuteczny w działaniu niż wylewny w deklaracjach. I to jest zasadnicza kwestia. Dziś nie powiem, jaki procent udziałów we wspomnianych spółkach powinien znaleźć się na giełdzie. Wolę poczekać na wyniki analiz doradców prywatyzacyjnych – zakończył prezes Andrzej Wach.