Warszawa: Kolejne Husarze w PKP IC

inforail
02.03.2010 14:16

Husarz. Fot. PKP S.A.

Kolejne dwie super nowoczesne lokomotywy Eurosprinter ES 64 U4, znane w Polsce jako „Husarz”zasiliły park taborowy PKP Intercity S.A. Obecnie są to najmocniejsze, wielosystemowe lokomotywy dostępne na rynku, eksploatowane w 13 krajach Europy, mogące rozwijać prędkości do 230 km/h.
Na mocy umowy zawartej w sierpniu 2008 roku, do PKP Intercity trafi łącznie 10 lokomotyw tego typu. Spółka pozyskała finansowanie tego projektu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego. Wartość kontraktu to 44,5 mln Euro. Należy podkreślić, że realizacja największej jak do tej pory inwestycji taborowej Spółki odbywa się bez zarzutu –terminy dostaw są nawet krótsze niż w przyjętym wcześniej harmonogramie.
Potwierdzeniem trafności inwestycji dla Spółki jest eksploatacja pierwszych dwóch lokomotyw, które trafiły do PKP Intercity na przełomie października i listopada 2009 r. i od tego czasu z sukcesem realizują przewozy na trasie Warszawa – Rzepin – Warszawa. Do chwili obecnej każda z lokomotyw przejechała bezawaryjnie już ponad 80 tys. km, w tym kilka ostatnich tygodni w ciężkich warunkach zimowych.
Dla porównania lokomotywy EP 09 , uznawane za najlepsze spośród eksploatowanych dotychczas przez PKP Intercity S.A, muszą być poddawane przeglądom kontrolnym (tzw. poziom 1 systemu utrzymania) raz na dobę, podczas gdy lokomotywa „Husarz”wymaga takiego zabiegu po przebiegu 25 tys. kilometrów (czyli raz w miesiącu). Częstotliwość wykonywania tzw. czynności utrzymaniowych wyższych poziomów oraz duża usterkowość lokomotyw EP 09 powoduje zdecydowanie mniejszą, w stosunku do „Husarzy”, dostępność tych pojazdów do obsługi pociągów, a tym samym wysoką kapitałochłonność.
Pozytywne doświadczenia z efektywnego wykorzystywania lokomotyw „Husarz”utwierdzają Spółkę w przekonaniu, o zasadności inwestowania w wysokiej jakości dostępny na rynku, a zarazem sprawdzony tabor. Przeprowadzanie zabiegów utrzymaniowo-naprawczych wykonywane jest i będzie zdecydowanie rzadziej, dzięki czemu również dostępność taboru będzie bardzo wysoka. Mimo poniesionych znaczących nakładów inwestycyjnych, przyszłe koszty związane z użytkowaniem takiego taboru są znacznie niższe.
Posiadane przez PKP Intercity S.A „Husarze”są jednocześnie jedynymi w kraju lokomotywami o najwyższych parametrach technicznych. Możliwość osiągania przez nie wysokich prędkości powoduje, że z powodzeniem są wykorzystywane przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK S.A., do testowania kolejno modernizowanych odcinków linii Warszawa –Kraków/Katowice (CMK). Linia ta, przystosowywana do jazdy pociągów z prędkością 200 km/ h, maja szansę stać się pierwszą linią szybkich kolei w Polsce.