Warszawa: Koleje w Polsce i Wielkiej Brytanii
Polskie prawo dotyczące transportu kolejowego zostało w olbrzymiej części dostosowane i wciąż podlega dostosowaniu do wymogów prawa unijnego –powiedział Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt podczas otwarcia seminarium „Brytyjskie doświadczenia w zakresie regulacji rynku kolejowego”. Wiceminister podkreślił, że w ciągu ostatnich dziesięciu lat wdrożyliśmy wiele rozwiązań, które funkcjonują i czynią nasz rynek kolejowy jednym z najbardziej zliberalizowanych w Europie. Obecnie jedną czwartą przewozów wykonują przewoźnicy prywatni, a czynnie działa na rynku czterdziestu czterech przewoźników.
Mówiąc o polskich doświadczeniach w restrukturyzacji transportu kolejowego wiceminister J.Engelhardt stwierdził, że transport kolejowy w Polsce dostosował się do wymogów gospodarki rynkowej, ale –jak zaznaczył –wolność nie może oznaczać dowolności. Stąd rola instytucji, zasad i instrumentów regulacji rynku, które mają na celu zapewnienie równoprawnego traktowania wszystkich podmiotów kolejowych i przeciwdziałanie praktykom monopolistycznym, których stosowanie ogranicza konkurencję i hamuje rozwój rynku.
W seminarium zorganizowanym 7 maja br. w Warszawie przez Urząd Transportu Kolejowego oraz Ambasadę Brytyjską uczestniczył Dyrektor Urzędu Regulacji Kolei Wielkiej Brytanii Brian Kogan.
Uczestnicy seminarium poruszyli zagadnienia regulacji dostępu użytkowników kolei do infrastruktury, w tym terminali i bocznic kolejowych oraz regulacji zawartych w unijnym rozporządzeniu o prawach i obowiązkach pasażerów.