Warszawa: Koleje Mazowieckie na EURO 2012
W dniu 31 lipca 2008 r. odbyła się konferencja prasowa, na której Elżbieta Bieńkowska, Minister Rozwoju Regionalnego przedstawiła wyniki weryfikacji list projektów kluczowych, które będą realizowane w ramach poszczególnych programów operacyjnych dofinansowanych ze środków Unii Europejskiej.
Wśród 27 nowych projektów, które znalazły się na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko umieszczony został także realizowany wspólnie przez Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz „Koleje Mazowieckie”projekt Poprawa dostępu kolejowego do lotnisk regionu poprzez zakup taboru oraz modernizacja bocznicy kolejowej i budowa stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie.
Projekt jest związany bezpośrednio z przyznaniem Polsce i Ukrainie prawa organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej EURO 2012. Jego celem jest jakościowe usprawnienie transportu w Obszarze Metropolitalnym Warszawy, w powiązaniu z transportem regionalnym i międzynarodowym. Projekt dotyczy zakupu ze środków Funduszu Spójności przeznaczonych na działanie 7.3 Transport miejski w obszarach metropolitalnych w ramach VII osi priorytetowej Transport przyjazny środowisku 16 czterowagonowych EZT oraz modernizację bocznicy i budowę stacji/przystanku kolejowego na terenie Portu Lotniczego w Modlinie.
Celem projektu jest zapewnienie pasażerom odwiedzającym Warszawę w czasie EURO 2012 wysokiego standardu przewozów kolejowych do centrum Warszawy, w bezpośrednie sąsiedztwo Stadionu Narodowego oraz zapewnienie efektywnej komunikacji między centrum stolicy a Portami Lotniczymi Okęcie i Modlin.
Zakłada się następujące relacje kursowania pociągów:
1. Modlin –Warszawa Wschodnia –Warszawa Centralna/Warszawa Śródmieście –Warszawa Zachodnia –Okęcie
2. Modlin –Warszawa Gdańska –Warszawa Wola/Warszawa Zachodnia
3. Warszawa Wschodnia –Warszawa Centralna/Warszawa Śródmieście –Warszawa Zachodnia –Okęcie
4. Warszawa Zachodnia –Okęcie
Wg założeń projektu pociąg z Okęcia odjeżdżał będzie co 10 minut natomiast z Modlina co 20 minut.
Wartość projektu oszacowano na 385,46 mln zł. Wysokość dofinansowania wynosi 168,36 mln zł.