Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
inforail
26.05.2006 23:45
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
Rząd nie będzie szukał inwestorów branżowych dla spółek PKP. Sposobem na pozyskanie kapitału ma być ich upublicznienie na warszawskiej giełdzie –czytamy w Gazecie Prawnej. 1 stycznia 2007 roku Polska udostępni linie kolejowe dla wszystkich chętnych europejskich przewoźników towarów. Nie udało się przekonać Komisji Europejskiej, że liberalizacja rynku jest zbyt pośpieszna i zagraża narodowemu przewoźnikowi PKP Cargo. Otwarcie granic w transporcie kolejowym jest jednym z priorytetów UE. Dlatego nie należy też oczekiwać, że Unia zgodzi się na wprowadzenie okresu przejściowego dla przewozów pasażerskich, o co jeszcze stara się resort transportu. Rynek pasażerski z opcją kabotażu (czyli zabierania pasażerów na stacjach pośrednich) przy przewozach międzynarodowych UE chce uwolnić już od 2008 roku. Starania polskiej strony są zrozumiałe. W końcu konkurencji zagranicznych firm obawiają się nawet prywatne spółki towarowe, które pod względem efektywności znacznie przewyższają PKP Cargo. Resort transportu argumentuje, że zbyt wczesna liberalizacja rynku zakłóci restrukturyzację PKP. Problem w tym, że restrukturyzację PKP zakłócały do tej pory przede wszystkim działania samego resortu transportu. Z nazwy wieloletnie programy naprawcze zmieniały się średnio raz do roku –od pomysłu usamodzielnienia poszczególnych obszarów PKP (stąd podział na spółki), przez deklaracje przyspieszenia prywatyzacji, aż do zapowiedzi centralizacji działania i utworzenia kolejowego holdingu. Zamiast restrukturyzować kolejni ministrowie tworzyli nowe pomysły. A wyniki spółek topniały. Pomysł upublicznienia akcji Cargo i innych firm z grupy PKP oraz większego powiązania przewozów pasażerskich z samorządami nie jest nowy. I dobrze, bo to oznacza, że nie będzie kolejnej rewolucji. Jednak nawet przy założeniu, że to dobry pomysł –eksperci doradzają branżowego partnera –i ta propozycja od miesięcy nie może doczekać się realizacji. Szczegóły w Gazecie Prawnej: http://www.infor.pl/?rodzaj=13&news=31636&uzytkownik=kalendarz .
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024