Warszawa: Ile i komu za bilet?
inforail
12.03.2006 01:02
Warszawa: Ile i komu za bilet?
Samorządy nie chcą płacić za długi PKP i domagają się kontroli wydatkowania środków na przewozy kolejowe. Serwis Samorządowy PAP zorganizował w środę dyskusję z udziałem przedstawicieli samorządów, kolei, resortu transportu oraz sejmowej komisji infrastruktury. W czasie spotkania padła z ust Przemysława Smulskiego z zarządu województwa wielkopolskiego ważna informacja o powołaniu spółki zarządzającej kolejowymi przewozami pasażerskimi w Wielkopolsce. Wielkopolanie prowadzą w tej sprawie rozmowy z PKP, ale szukają też innych partnerów, także za granicą. Jeżeli rozmowy z PKP powiodą się, spółka może rozpocząć działalność od 1 stycznia 2007 roku, gdyby to miał być inny przewoźnik, to termin ten może ulec przełożeniu. Przemysław Smulski liczy na to, że przystąpieniem do takiej spółki będą zainteresowane samorządy dużych miast województwa, a także samorządy innych województw. Debata została zdominowana przez sprawę kosztów ponoszonych przez spółkę PKP Przewozy Regionalne. Wysokość tych kosztów ma wpływ na oczekiwania przewoźnika wobec samorządu w sprawie dofinansowania przewozów. Tymczasem – jak wynika z opracowanego przez nasz serwis przy współpracy z urzędami marszałkowskimi raportu – samorządy mają trudności z przeprowadzeniem kontroli wydatkowania środków przez przewoźnika. Wynika to z obecnego systemu ewidencji finansowej przewoźnika oraz braku przejrzystego rejestrowania wpływów i wydatków związanych z wykonywaniem przewozów. 'PKP Przewozy Regionalne prowadzą ewidencję według przepisów, którym muszą się podporządkować’ – broniła się Maria Wasiak z zarządu PKP SA. Jej zdaniem, w takiej sytuacji obie strony potrzebują bezstronnego arbitra, który rozstrzygałby takie spory. 'Nasze zdanie jest takie, że najlepiej byłoby poddać to kontroli sądu. W dzisiejszym stanie prawnym jest to możliwe, choć nikt do tej pory nie skorzystał z tej możliwości’ – powiedziała Wasiak. Jak poinformował PAP rzecznik prasowy PKP Przewozy Regionalne Łukasz Kurpiewski, do tej pory przewoźnik podpisał umowy z siedmioma samorządami na dofinansowanie przewozów pasażerskich. Konieczność podpisania umów samorządów z przewoźnikiem wynika z ustawy o transporcie kolejowym. Przewiduje ona, że organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów pasażerskich, dokonywanych w ramach obowiązku służby publicznej, należy do zadań własnych samorządów wojewódzkich. Zadanie finansowane jest z dochodów własnych samorządów i realizowane jest na podstawie umowy między organem samorządu a przewoźnikiem kolejowym. Przemysław Smulski jasno określił potrzebę decentralizacji przewozów. Zwrócił również uwagę na niespójność przepisów, które uniemożliwiają złożenie deklaracji co do finansowania przewozów w skali kilku lat. Ta nielogiczność uwidacznia się także w próbie połączenia 'trzech żywiołów’: wolnego rynku, scentralizowanego molocha państwowego, finansowanego z budżetu państwa oraz zdecentralizowanego samorządu. Marszałek województwa kujawsko – pomorskiego, Waldemar Achramowicz bronił natomiast prawa samorządów do pełnej, jasnej informacji na temat przedstawianych przez kolej kosztów.
Debata przewidziana na dwie godziny przeciągnęła się, mimo to nie udało się omówić wszystkich zaplanowanych obszarów problemowych. Wkrótce zaprezentujemy obszerny zapis dyskusji.
Więcej z Działu Kontrakty
Rządowe wsparcie dla kolei
12.06.2006
Warszawa: Parkuj i jedź dalej koleją
02.06.2006
Szczecin: Nowe połączenia kolejowe
02.06.2006
Poznań: Kolizja szynobusu
02.06.2006
Olsztyn: Rzadki rozkład
02.06.2006
Lublin: Nad morze o tydzień szybciej
02.06.2006
Ełk: Pociąg do Suwałk
02.06.2006
I Kongres Transportu Polskiego
28.05.2006
Warszawa: Pojedziemy pociągami Flirt
26.05.2006
Warszawa: Kolej jednak trafi na parkiet
26.05.2006
Warszawa: Apartamentowce na torach
26.05.2006
Suwałki: Kolej na Suwałki
26.05.2006
Poznań: Zerowe szanse na szybką kolej
26.05.2006
Kraków: Ile pociągów pójdzie pod nóż?
26.05.2006
Kraków: Rusza „papieski pociąg”
26.05.2006
Gdańsk: Przystanek Gdańsk Śródmieście
26.05.2006
Bydgoszcz: Pięć nowych szynobusów
26.05.2006
Gdynia: Nowe wzory biletów SKM
23.05.2006
Warszawa: Uciekająca kolej przyszłości
21.05.2006
Więcej z Działu Przewoźnicy
Zielona Góra: Szynobusem do Niemiec
14.05.2009
Warszawa: Żubr wyjechał z puszczy
14.05.2009
Budapeszt: Nowy kodeks kolejowy
14.05.2009
Gdynia: Newag zmodernizuje EN71 SKM
13.05.2009
Warszawa: Noc Muzeów z PKP Intercity
13.05.2009
Poznań: Pożar wagonu z bezdomnymi
13.05.2009
Metra- królestwo wagonów galeryjnych
12.05.2009
Warszawa: Z Warsem od morza do Tatr
08.05.2009
Więcej z Działu Producenci
Szerokotorowe lokomotywy spalinowe KZ
28.04.2009
Olsztyn: Pesa dostarczy 3 nowe SZT
24.04.2009
Rosyjskie wagony pasażerskie
24.02.2009
Bydgoszcz: 2 składy ATR220 dla FNM
19.02.2009
Katowice: Awarie Flirtów
23.01.2009
Toruń: Nowe wagony z bydgoskiej PESA
23.12.2008
Opole: Dotarł kolejny autobus szynowy
22.12.2008
Autosan dla transportu kolejowego
25.11.2008
Dwutygodniowy przegląd aktualności
12.08.2008
Nowy Sącz: Kolejne 311D dla LHS
11.08.2008
Toruń: PKP CARGO WAGON z certyfikatem
23.07.2008
Więcej z Działu Infrastruktura
Sopot: PRK 7 wykona remont peronu
06.05.2009
Toruń: Rozbiórka nastawni Tr-10
16.04.2009
Katowice: Remont rozjazdu
16.04.2009
Lublin: Remont dworca Włoszczowa
20.03.2009