Warszawa: Husarzem do Berlina

inforail
19.03.2010 13:20

PKP Intercity oraz DB Fernverkehr – niemiecki przewoźnik specjalizujący się w połączeniach dalekobieżnych, planują wspólnie pozyskać nowych Pasażerów. Prezesi obydwu Firm, Krzysztof Celiński i Nikolaus Breuel są zgodni –kolejowe przewozy międzynarodowe mają ogromny potencjał. – Współpraca pomiędzy naszymi Firmami ma na celu wykorzystanie tego potencjału. Naszym głównym zadaniem jest polepszenie i rozwój oferty –mówi Nikolaus Breuel, prezes DB Fernverkehr. Od grudnia 2010 r. pociągi BWE na całej trasie (zarówno na polskim, jak i niemieckim odcinku) będą prowadzone zakupionymi przez PKP Intercity lokomotywami Eurosprinter. Wykorzystanie „Husarzy”, przystosowanych do zasilania prądem płynącym w polskiej i niemieckiej sieci trakcyjnej, wyeliminuje konieczność zmiany lokomotywy na stacji granicznej. Dzięki temu podróż z Warszawy do Berlina skróci się o ok. 10 min. Ponadto w grudniu br., na tory łączące Warszawę z Berlinem wyjadą dwa kolejne pociągi BWE. Łącznie w ciągu doby, wspomnianą trasę będzie przemierzało 8 pociągów tej marki. – Nasze wspólne plany zakładają wzbogacenie oferty połączeń pomiędzy największymi miastami Polski i Niemiec oraz ułożenie rozkładu jazdy tych pociągów tak, aby zapewnić dogodne przesiadki Pasażerom udającym się do mniejszych miejscowości. Razem z naszymi niemieckimi partnerami chcemy zachęcić do podróżowania koleją tych, którzy dziś korzystają z transportu samochodowego i lotniczego – powiedział Krzysztof Celiński, Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.
Choć nowe standardy taboru obsługującego połączenia pomiędzy naszymi stolicami to przyszłość, jednak już dziś prezes Breuel zapowiada rewolucyjne zmiany. –Nowa generacja pociągów wyjedzie na tory pod koniec 2016 r. To będzie zupełnie inny wymiar podróżowania koleją. Nowymi pociągami wyznaczymy, wraz z PKP Intercity, nowe standardy w dziedzinie komfortu i czasu przejazdu. Polska będzie jednym z pierwszych krajów sąsiadujących z Niemcami, do którego pojadą nowe składy –poinformował szef niemieckiej spółki.
Pod koniec br. podróż pociągiem BWE z Warszawy do Berlina potrwa 5h30 min. Dalsze skracanie czasu przejazdu, zależy w dużym stopniu od poprawy stanu infrastruktury. Zupełnie realne, dzięki modernizacji torów, jest uzyskanie czasu przejazdu poniżej 5 godzin. Budowa kolei dużych prędkości w Polsce, umożliwiłaby dalsze skrócenie czasu podróży o ok. godzinę (poniżej 4 godzin).
Współpraca PKP Intercity z DB Fernverkehr ma wieloletnią tradycję. Oprócz rozwijania oferty pociągów kursujących pomiędzy Warszawą a Berlinem, obydwie firmy pracują też nad uatrakcyjnieniem połączeń realizowanych pociągiem EC „Wawel”, kursującym z Krakowa do Hamburga oraz pociągiem łączącym Szczecin z Amsterdamem. W 2009 r. spółki powołały do życia wspólne biuro marketingu, którego zadaniem jest poprawa komunikacji kolejowej pomiędzy Polską a Niemcami. Jedną z ważniejszych wspólnych inicjatyw, którą podejmą PKP Intercity i DB Fernverkehr, będzie uruchomienie pociągów międzynarodowych, które zawiozą kibiców z Niemiec na Euro 2012. Przedstawiciele obydwu firm zapowiadają uruchomienie nowych, bezpośrednich połączeń z miastami, w których będą odbywały się mecze. Dodatkowym atutem współpracy obydwu przewoźników będzie przekazanie doświadczeń, które Niemcy zdobyli przy organizacji Euro 2012.