Warszawa: EN57 z silnikami prądu przemiennego?

inforail
26.02.2009 14:29

Trwają prace nad opracowaniem nowego napędu impulsowego w technologii IGBT z zastosowaniem silników asynchronicznych prądu przemiennego dla modernizowanych składów EN57. Prace te prowadzone są przez ZNTK Mińsk Mazowiecki, Medcom oraz Emit Żychlin. ZNTK Mińsk Mazowiecki odpowiada za unowocześnienia w budowie pojazdu, Medcom opracowuje falowniki, natomiast Emit Żychlin zajmuje się produkcją silników. Zwłaszcza silniki (na prąd przemienny) są bardzo ciekawą konstrukcją, ponieważ powstają częściowo z wykorzystaniem komponentów starych silników LK-450 stosowanych w EN57 (na prąd stały). Ze starych silników wykorzystywany jest stojan, który po przekonstruowaniu i regeneracji jest wyposażany w nowy wirnik. Dzięki temu silnik można zabudować w modernizowanym pojeździe bez większych zmian konstrukcyjnych. Dwa prototypowe silniki przeszły już pomyślnie badania stacjonarne i są dopuszczone do produkcji. Nowy silnik cechuje się prawie dwukrotnie większą mocą niż obecnie stosowane. EN57 z tym silnikiem i falownikami będzie miał moc 1200 kW zamiast 740 kW obecnie. Dzięki temu skład będzie odznaczał się parametrami zbliżonymi do współczesnych pojazdów oraz umożliwi podniesienie prędkości maksymalnej do 120 km/h. Osiągnięcie większej prędkości uniemożliwia konstrukcja wózka i przeniesienia napędu pozostawiona bez zmian. W założeniach składy z napędem asynchronicznym mają mieć możliwość jazdy w trakcji ukrotnionej z niezmodernizowanymi EN57, jednak wówczas parametry jazdy będą zmniejszone i dopasowane do właściwości trakcyjnych starszego pojazdu. Jeżeli jazdy próbne prototypowej jednostki potwierdzą zakładane osiągi, wówczas będzie szansa na ostateczne wyeliminowanie największych wad składów serii EN57 i pochodnych.