Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Danuta Hübner w pociągu z Warszawy do Łodzi

inforail
19.12.2008 13:36

Danuta Hübner pasażerem pociągu PKP Intercity z Warszawy do Łodzi. Fot. PKP S.A.

Danuta Hübner –Komisarz Unii Europejskiej do spraw Polityki Regionalnej była 18 grudnia 2008 roku pasażerem pociągu PKP Intercity z Warszawy do Łodzi. 678 mln złotych –na taką sumę Europejski Funduszu Rozwoju Regionalnego sfinansował modernizację drogi kolejowej Warszawa Łódź.
I etap tej modernizacji zakończył się w czerwcu 2008 roku. Drugi etap rozpocznie się w II połowie 2009 roku i zakończy w 2012 roku. Dzięki funduszom UE przeznaczonym na ten cel, czas przejazdu między Warszawą a Łodzią skróci się z 90 minut (obecnie) do 65 minut w 2012 roku. W sumie zmodernizowanych zostanie około 100 km drogi kolejowych, łączącej ze sobą blisko 5 mln mieszkańców aglomeracji: warszawskiej i łódzkiej.
Już teraz, na modernizowanej linii, kursują najnowocześniejsze pociągu Grupy PKP, również kupione dzięki środkom z Unii Europejskiej. Łączny koszt zakupu wszystkich jedenastu pociągów to 171 mln zł. Pieniądze na ten cel pochodzą z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego TRANSPORT Unii Europejskiej. Wkład własny zapewnił Budżet Państwa.
26 listopada 2008r. Komisja Europejska przyjęła w formie komunikatu do Rady Europejski Plan Naprawy Gospodarczej –„European Economic Recovery Plan”, który stanowi odpowiedź na dotkliwe skutki kryzysu gospodarczego i próbę znalezienia sposobu jego rozwiązania.
Punkt 2.3.c Europejskiego Planu Naprawy Gospodarczej wskazuje, że pomoc, zgodnie z założeniami Strategii Lizbońskiej, powinna być skierowana na infrastrukturę oraz efektywną produkcję energii.
„…Europe needs to accelerate its investments in infrastructure, particularly in the environmentally-friendly transport-modes which are part of the Trans-European Networks (TENs), high-speed ICT networks, energy interconnections, and pan-European research infrastructures.”
Chodzi tu głównie o przyspieszenie prac inwestycyjnych realizowanych w ramach różnych programów jednakże, w odniesieniu do transportu, nacisk postawiony został na Transeuropejską Sieć Transportową TEN-T.
Dokument wymienia także środki pochodzące z Funduszu Spójności, z którego przeznacza się 347 miliardów EUR na lata 2007 –2013 w ramach polityki spójności.
W odniesieniu do sektora transportowego Plan zapowiada alokację 500 mln EUR na projekty transportowe w ramach programu TEN-T na rok 2009 (czyt. w ramach „call’u 2009”–czyli wezwania Komisji Europejskiej do przysyłania propozycji projektów). Oprócz tego KE realizuje program wieloletni (Multi-Annual TEN-T Programme), który także posiada swój budżet.
Już w październiku 2008r. Komisja Europejska wyszła z inicjatywą podjęcia działań zapobiegających rozszerzaniu się trwającemu kryzysowi gospodarczemu oraz działań mitygujących jego obecne negatywne efekty. W rezultacie prac KE powstał Europejski Plan Naprawy Gospodarczej („European Economic Recovery Plan”), który został oparty na dwóch głównych filarach:
– Pierwszym filarem ma być duży zastrzyk zdolności nabywczej do gospodarki w celu zwiększenia popytu i stymulacji zaufania. Komisja Europejska proponuje, aby Państwa Członkowskie i Unia Europejska jak najszybciej porozumiały się, co do natychmiastowego wydatku w wynoszącego 200 miliardów EUR (1,5% PKB) w celu zwiększenia popytu zgodnie z Paktem Wzrostu i Stabilności (Stability and Growth Pact).
– Drugi filar opiera się na potrzebie przeprowadzenia krótko-terminowaych działań w celu wsparcia konkurencyjności Europy w długim okresie. Plan wyznacza obszerny program działań skierowanych w właściwe inwestycje. Oznacza to inwestycje w wydajność energetyczną, czyste technologie oraz w infrastrukturę. Jednocześnie szereg działań naprawy przedstawionych w planie ma pomóc Państwom Członkowskim w otwarciu nowych środków finansowych dla małych i średnich przedsiębiorstw, zniesieniu przeszkód administracyjnych i w wsparcie inwestycji modernizacyjnych infrastruktury. Celem planu jest nadanie mocnego impulsu gospodarce Unii Europejskiej w kierunku gospodarki nisko-emisyjnej tzw.: „low-carbon economy”.
– Dokument podkreśla także, iż u jego podstaw leży solidarne działanie i ochrona rynku pracy. Instrumentami, które posłużą do realizacji planu będą między innymi: European Globalisation Adjustment Fund oraz European Social Fund (Europejski Fundusz Społeczny).