Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: Czesi chcą modernizować nasze tory

inforail
05.05.2006 23:31
Firma Tchas to pierwszy czeski potentat budowlany, który wkroczył do Polski –czytamy w Gazecie Wyborczej. Wspólnie z polskimi firmami chce modernizować linie kolejowe. W piątek w Ostrawie, siedzibie tej czeskiej spółki, najpewniej wystrzeliły korki od szampana. Podpisała ona bowiem wart ok. 50 mln euro kontrakt na modernizację odcinka Siedlce – Łuków. Roboty dla PKP Polskie Linie Kolejowe wykona konsorcjum, w którym – oprócz Tchas – są: Przedsiębiorstwo Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Katowicach, PEBEK z Radomia oraz Zakłady Usług Energetycznych i Komunikacyjnych Grupa ZUE z Krakowa. Właścicielem radomskiej spółki są Czesi. Prezes Grupy Tchas Vaclav Danek poinformował nas, że jego firma chce przejąć jeszcze jedno polskie przedsiębiorstwo specjalizujące się w robotach kolejowych. Tchas jest obecnie jedyną czysto czeską firmą wśród tamtejszych potentatów budowlanych. W dodatku jest to firma od samego początku prywatna (powstała w 1991 r.). Jej ubiegłoroczne przychody sięgały 6,8 mld koron, czyli niespełna miliarda złotych. Swą potęgę Tchas zawdzięcza m.in. kontraktom kolejowym. A ponieważ szczyt boomu modernizacyjnego Czechy mają już za sobą, firma spogląda łakomym okiem na Polskę, do której popłynie rzeka euro z funduszy unijnych. Np. modernizacja odcinka Siedlce – Łuków, która ma potrwać do końca przyszłego roku, to pierwsza z czterech części odnawiania linii kolejowej łączącej Siedlce z Terespolem. W sumie projekt współfinansowany z funduszu ISPA ma kosztować 190 mln euro. Dzięki modernizacji pociągi pasażerskie na tym odcinku będą jeździły z prędkością 160 km/godz., zaś pociągi towarowe – 120 km/godz. Więcej w Gazecie Wyborczej: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33182,3314628.html