Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Warszawa: 5 urodziny BWE – Berlin-Warszawa- Express

inforail
10.10.2006 13:05
Od początku istnienia PKP Intercity połączenia międzynarodowe były dla Spółki kwestią priorytetową. Nawiązanie współpracy z kolejami niemieckimi- DB- zaowocowało powstaniem wspólnego projektu pod nazwą „Berlin-Warszawa-Express”(BWE).
Pierwszy wspólny skład pociągu BWE wyruszył w trasę Warszawa-Berlin 30 września 2001 roku. Produkt ten stopniowo zyskiwał uznanie i z czasem stał się flagowym przykładem oferty łączącej najwyższy europejski standard z cenową przystępnością. 
W pociągach BWE obowiązuje specjalny system cen –tzw. ceny globalne (opłata za przejazd + rezerwacja). Cena ta jest mniejsza o około 20 % w stosunku do opłaty obowiązującej według międzynarodowej taryfy TCV.
 
 
Relacja
 
 
Opłaty w Euro
 
Klasa 1
Klasa 2
 
Warszawa – Berlin
59,00
39,00
 
Poznań – Berlin
44,00
29,00
 
 
 
 
Pociągi kursujące na trasie Warszawa – Berlin zestawiane są z 6 wagonów, w części są to wagony PKP Intercity( 4), a w części DB Fernverkehr (2):
1 klimatyzowany wagon bezprzedziałowy 1 klasy (DB)
1 klimatyzowany wagon restauracyjny z salonem (18 miejsc) 1 klasy (DB)
3 klimatyzowane wagony z przedziałami 2 klasy (Intercity)
1 klimatyzowany wagon bezprzedziałowy 2 klasy (Intercity).
Obsługę restauracyjną przejazdu zapewnia polski WARS, serwując tradycyjne dania kuchni polskiej. Na życzenie klientów zakąski i napoje serwowane są również w wagonach.
 
Wyjątkowy charakter tego połączenia podkreśla nie tylko jednolita kolorystyka i wystrój wagonów, ale przede wszystkim troska o najwyższą jakość obsługi pasażerów i europejski standard świadczonej przez przewoźników usługi. Obie strony dążą do włączenia w składy wagonów najwyższej kategorii. DB planuje podniesienie standardu swoich wagonów kursujących w produkcie BWE.
 
Pociągi BWE kursują codziennie, wyruszając z Warszawy o 07.25, 11.25 oraz 16.25 stwarzając pasażerom możliwość wyboru dogodnej pory podróży, odpowiadającej ich potrzebom. Aktualnie czas przejazdu pociągiem na trasie Warszawa-Berlin wynosi 5 godzin 55 minut. Dla tej ofert kluczowym pozostaje czas przejazdu pomiędzy obiema stolicami. W maju 2006 r. DB zakończyła prace modernizacyjne na odcinku Berlin –Frankfurt nad Odrą, co pozwoliło na skrócenie czasu przejazdu pociągów na tym odcinku o 15 min. Pożądanym byłoby dokonanie podobnych prac na odcinku polskim. W ten sposób bowiem łączny czas przejazdu skróciłby się aż o pół godziny, co dla przyszłości połączenia byłoby kwestią niebagatelną.
 
Dotychczasowe wyniki przewozowe BWE są zadowalająco wysokie. W latach 2001-2006 we wszystkich pociągach BWE liczba przewiezionych pasażerów utrzymuje się na wysokim poziomie, a średnie wykorzystanie miejsc w pociągu wynosi aż 86%. Rocznie BWE przewozi ok.. 330 tys. pasażerów.
 
Dla Intercity połączenia międzynarodowe mają szczególnie istotne znaczenie. Spółka nie tylko przyczynia się do rozwoju stosunków dobrosąsiedzkich pomiędzy oboma narodami, ale pełniąc także misję przewoźnika publicznego dostarcza usługę stanowiącą alternatywę dla podróży innymi, droższymi środkami komunikacji.