Warmińsko-Mazurskie przekazuje połączenia bezprzetargowo

inforail
06.07.2015 12:06

W przyszłym roku to Przewozy Regionalne będą w województwiewarmińsko-mazurskim przewozić pasażerów, usługi te zostaną im powierzone bezprzetargu przez samorząd województwa – poinformował PAP dyrektor departamentuinfrastruktury i geodezji Urzędu Marszałkowskiego Wiktor Wójcik. Formalna umowamiędzy samorządem województwa a Przewozami Regionalnymi będzie podpisanajesienią. Ale wiemy już, że to będzie ten przewoźnik, rezygnujemy zkolejnego przetargu na wyłonienie przewoźnika kolejowego w regionie” -podał PAP Wójcik.

Pierwotnie samorząd województwa warmińsko-mazurskiego chciałwyłonić przewoźnika kolejowego w przetargu. W pierwszym ofertę złożyły PrzewozyRegionalne i firma Arriva. Pod koniec kwietnia samorząd przetarg tenunieważnił, ponieważ oferty przewyższały cenowo jego możliwości. Urządzamierzał ogłosić na świadczenie usług kolejarskich drugi przetarg. Już nawetrozpoczął ku temu przygotowania, ale wycofał się z tych planów po tym, jak rządzapowiedział przywrócenie tzw. funduszu kolejowego. Ten centralny funduszdotuje lokalne przewozy, a te pieniądze można przeznaczyć m.in. na remontytaboru. Fundusz działał w poprzednich latach, ale miał być zlikwidowany od 2016roku.

„Choć dokładnej deklaracji co do kwoty, którącentralnie otrzymamy w ramach tego funduszu nie mamy, to wiemy, że nie będzieto mniej niż w poprzednich latach. A w poprzednich latach otrzymywaliśmy ponad7 mln zł” – przyznał Wójcik i dodał, że to pozwala na „finansowyspokój” w odniesieniu do lokalnych kolei.

Z powierzenia przewozów regionalnych miejscowej spółcekolejarskiej zadowoleni są kolejarze-związkowcy. Na zwołanej w poniedziałekkonferencji prasowej Tomasz Granuszewski ze Związku Zawodowego Maszynistów PROlsztyn praz Krzysztof Bączek ze Związku Zawodowego Kolejarzy Warmii i Mazurprzyznali, że „powierzenie Przewozom Regionalnym zadania od samorząduwojewództwa to świetna wiadomość”.

„Jeszcze w kwietniu, po unieważnieniu pierwszegoprzetargu nasza sytuacja była beznadziejna, szykowaliśmy się do strajku, terazjest zupełnie inaczej” – przyznali kolejarze.

W ocenie kolejarzy najbardziej palącą sytuacją w lokalnychPrzewozach Regionalnych jest wymiana taboru. „Obecnie 10 proc. to nowytabor, a reszta – mocno wyeksploatowany” – przyznali Granuszewski iBączek.