Warmińsko-mazurski Impuls już na trasie!
Marszałek województwa Gustaw Marek Brzezin uroczyście przekazał kluczyki do nowego składu przedstawicielowi Warmińsko-Mazurskiemu Oddziału Przewozów Regionalnych. Impuls, bo o nim mowa, to już 13 pojazd kolejowy zakupiony z pieniędzy samorządu regionu, który służył będzie mieszkańcom Warmii i Mazur. Może nim wygodnie podróżować 107 osób ?tyle jest miejsc siedzących. Łącznie zmieści się w nim jednak nawet 250 pasażerów. Nowy pociąg rozpędza się do 160 km/h, jest wyposażony w klimatyzację i WIFI, a także przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Rozwiązania technologiczne bazują na wyprodukowanym przez NEWAG pojeździe z rodziny ?Impuls?. W pojeździe zastosowane zostały najnowocześniejsze podzespoły i rozwiązania techniczne ?dotyczy to w szczególności układu napędowego oraz systemów sterowania. Skład wyróżnia charakterystyczna dla regionu warmińsko-mazurskiego malatura, umieszczony w kilku miejscach herb województwa oraz haftowane na zagłówkach foteli logo Warmii i Mazur.
Uroczyste przekazanie odbyło się 18 lutego br., czyli w przeddzień 70. rocznicy przyjazdu pierwszych polskich kolejarzy do Olsztyna. 19 lutego 1945 roku z Białegostoku przyjechało ich 42. Jest to również dokładnie 11. rocznica przekazania przez samorząd województwa pierwszego autobusu szynowego Warmińsko-Mazurskiemu Oddziałowi Przewozów Regionalnych. Przez te lata udostępniono 12 pojazdów o łącznej wartości blisko 200 mln zł. To jednak pierwszy pojazd z Newagu, jaki został dostarczony na Warmię i Mazury. Wcześniejsze, zarówno zasilany elektrycznie ELF, jak też szynobusy posiadające silniki spalinowe, dostarczała województwu bydgoska PESA.
Tylko w 2014 roku pociągi zakupione przez samorząd województwa przewiozły 1,6 mln podróżnych, co stanowi ponad 40 proc. ogółu pasażerów Warmińsko-Mazurskiego Oddziału Przewozów Regionalnych. Każdy z pojazdów przejechał rocznie po blisko 100 tys. km.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Samorząd województwa w nowej unijnej perspektywie budżetowej zaplanował również inwestycje w infrastrukturę kolejową na niespotykaną dotąd skalę. Możliwe jest to dzięki środkom pozyskiwanym m.in. w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego. Przeprowadzone będą gruntowne modernizacje linii nr 221 z Olsztyna do Braniewa (RPO), nr 216 z Olsztyna do Działdowa, nr 219 Szczytno ?Pisz ?Ełk (PO PW) oraz linii nr 38 Korsze ?Ełk (POiŚ).