Walka o ŁKA trwa ? Stadler idzie do sądu!
W dniu 16 stycznia2017 r. Stadler złożył do Sądu Okręgowego w Łodzi skargę na wyrok KIO w sprawieprzetargu prowadzonego przez ŁKA.
Producent domaga się zmiany przedmiotowego orzeczenia Izby iuwzględnienia zarzutów podnoszonych w odwołaniu. Stadler podtrzymujemy bowiemstanowisko, iż odrzucenie jego oferty było bezpodstawne. Ponadto producent twierdzi,że ŁKA nienależycie zbadała i oceniła oferty pozostałych wykonawców: Newagu i Pesy.Ale to nie wszystko. Stadler wnosi również o przeprowadzenie przez sąd dowodu zopinii biegłego na okoliczność poprawności wyliczenia zużycia energii. Producentwnioskował o to już w trakcie postępowania odwoławczego przed KIO, ale Izba,mimo iż zdaniem odwołującego się, ustalenie stanu faktycznego tym zakresiewymagało wiadomości specjalnych, oddaliła ten dowód.
Przypomnijmy, że pierwotnie to właśnie Stadler zostałwskazany jako zwycięzca przetargu. Decyzja o wyborze Newagu została podjęta poponownym przeanalizowaniu ofert. Firma z Siedlec nie poddała się i skierowałasprawę do KIO, a teraz do sądu.
Przypomnijmy, że Stadler od początku stał na stanowisku, iż zastrzeganieelementów oferty jako tajemnicy przedsiębiorstwa jest normalną praktykąstosowaną przez wszystkich oferentów w wielu przetargach, zarówno w kraju jak iza granicą i służy ochronie wartości intelektualnych przedsiębiorstwa. Jest to,zdaniem producneta, prawo wykonawcy, jeżeli wykaże spełnienie przesłanekokreślonych w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Z prawa utajnieniawrażliwych danych skorzystali w przetargu ŁKA wszyscy trzej wykonawcy, w tymStadler i żaden z konkurentów nie kwestionował zasadności tego utajnienia.Wszyscy wykonawcy zastrzegli części techniczne swoich ofert, przy czym Stadler,w przeciwieństwie do pozostałych wykonawców, nie utajnił części ofertydotyczącej systemu i zakresu utrzymania. Pesa, podobnie jak Stadler,potraktowała jako tajemnicę przedsiębiorstwa parametry dotyczące masy, liczbysiedzeń, zużycia energii i współczynnika efektywności kosztowej.
Stadler twierdził, że stosując pionierskie i innowacyjnerozwiązania stał się liderem w produkcji światowej klasy ultraefektywnychkosztowo i energetycznie elektrycznych zespołów trakcyjnych. Już od 1989 rokufirma produkuje lekkie, energooszczędne pojazdy z pudłami wagonów ze stopówaluminiowych. Pojazdy te cechuje niższa masa w porównaniu z pojazdami innychproducentów, a co za tym idzie niższe zużycie energii elektrycznej. Wynikającaz tego efektywność kosztowa jest wyróżnikiem produktów Stadlera na całymświecie. Pozwala wybrać ofertę najkorzystniejszą ekonomicznie, biorąc pod uwagęnie tylko same koszty nabycia pojazdów, ale również koszty związane z icheksploatacją w całym, bardzo długim cyklu życia pojazdów. To właśnie ta kwestiawydaje się być kluczowa w przedmiotowym postępowaniu. W odwołaniu złożonym doKIO Newag zarzucił Stadlerowi oferowanie produktu z parametrami technicznyminiemożliwymi do zrealizowania, mimo, że te zostały utajnione. Stadlerinformował, że zaoferowany w przetargu ŁKA pojazd należy do rodziny FLIRT,który na polskim rynku może poszczycić się wskaźnikiem niezawodności wynoszącymaż 99,9%. Przy zaoferowanej w przetargu masie pojazdu oraz zastosowanychrozwiązaniach technicznych o charakterze energooszczędnym, współczynnikefektywności kosztowej podany w ofercie jest całkowicie wiarygodny i realny. Idalej Stadler informował, że dysponując wieloletnim doświadczeniem, zdobytymtakże na zagranicznych rynkach kolejowych, ma pewność, że zużycie energii przezjego pojazdy nie tylko nie przekracza wartości przyjmowanych na etapieskładania ofert, ale wielokrotnie osiąga niższe wartości. Co więcej producentpodkreślał, że przy wydawaniu publicznych pieniędzy na zakup pojazdów, któremają być eksploatowane nawet przez 30 lat, odpowiedzialny przewoźnik powinienuwzględniać przy wyborze najkorzystniejszej oferty nie tylko cenę zakupupojazdów, ale także koszt ich eksploatacji i utrzymania. Takie podejście dozakupu taboru jest praktykowane w większości rozwiniętych krajów Europy ipozwala przewoźnikom prowadzić działalność efektywną finansowo.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„