Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wakacyjna oferta pod lupą UTK

inforail
24.01.2017 09:56

Rozpoczął się okresferii zimowych. To dobra okazja, by przewoźnicy pomyśleli już teraz o letnichwakacjach i o odpowiednim dopasowaniu oferty. Urząd Transportu Kolejowegoprzeanalizował letnią ofertę kolei w roku ubiegłym.

Może to być dobra ściągawka dla wszystkich przewoźników. Wraporcie przygotowanym przez UTK dotyczącym oferty wakacyjnej można zauważyćkilka trendów. Kolej zapewniała lepsze połączenia do miejsc turystycznych. W2016 roku dużą rolę odegrało też organizowanie bezpiecznych przewozów dlauczestników imprez o charakterze masowym (m.in. Światowe Dni Młodzieży), czywspółpraca przewoźników z instytucjami odpowiadającymi za rozwój turystyki ikultury regionów.

Okres wakacyjny charakteryzuje się zmodyfikowaną ofertą dlapasażerów kolei w porównaniu do reszty roku. W tym czasie znacznie mniej osóbkorzysta z dojazdu do szkoły bądź pracy, wzrasta natomiast zainteresowaniepodróżami w celach turystycznych.

W porównaniu do pozostałej części roku w lipcu i sierpniu zkolei korzysta mniejsza liczbie pasażerów. Jak wynika jednak z wykresu od 2014r. liczba pasażerów w tych dwóch miesiącach rośnie. Na liczbę pasażerów wpływajednocześnie większe zainteresowanie podróżami na wakacje i urlopy orazzmniejszenie liczby osób korzystających z kolei w drodze do pracy i szkoły. Wlipcu i sierpniu 2016 r. przewieziono o 14,2% więcej pasażerów niż wanalogicznym okresie 2014 r. i o 8,3% więcej niż w 2015 r. W 2016 r. wzrostliczby pasażerów związany był po części z zaangażowaniem kolei podczasorganizacji imprez masowych takich jak m.in. Światowe Dni Młodzieży (ŚDM),kiedy to wg niektórych szacunków z kolei skorzystało nawet 2 mln pasażerów.

W 2016 r. w PKP Intercity okres wakacyjny charakteryzowałsię wzrostem liczby przewiezionych pasażerów w stosunku do analogicznego okresu2015 r. oraz 2014 r. Lepsze wyniki spółki po części wynikają m.in. zzakończenia licznych prac modernizacyjnych, bogatszej oferty na wielu relacjachi wprowadzenia nowoczesnego taboru na popularnych trasach. W porównaniu z 2014 r.wzrost liczby przewiezionych pasażerów w lipcu i sierpniu 2016 r. wyniósł ponad50% i ponad 22% w stosunku do 2015 r.

W badanych miesiącach największy, prawie czterokrotny wzrostliczby pasażerów osiągnęły Koleje Małopolskie. Powodem tego był ogólny wzrostwolumenu pasażerów w porównaniu do 2015 r. oraz fakt, że główne uroczystościŚDM miały miejsce w Krakowie. Kolejnym przewoźnikiem, który odnotował wzrostbyły Koleje Dolnośląskie, które w 2016 r. przewiozły w tym okresie o 45% więcejpasażerów niż w 2015 r.

Koleje Dolnośląskie, Łódzka Kolei Aglomeracyjna oraz KolejeWielkopolskie zanotowały wzrost liczby przewiezionych pasażerów odpowiednio o45,9%, 25,8% oraz 14,5%, na co wpływ miało głównie zwiększenie roli tychprzewoźników w obsłudze wojewódzkich przewozów o charakterze użytecznościpublicznej, ale również zapewnienie wysokiego komfortu podróży.

Okres wakacji ma znaczący wpływ na wynik pracy przewozowej. Wzrostpracy przewozowej w lipcu i sierpniu 2016 r. w porównaniu z wakacjami w 2014 r.wyniósł ponad 23% i jest większy od wskaźnika wzrostu liczby pasażerów (14,2%).W liczbach bezwzględnych oznacza to wzrost o blisko 750 mln pasażerokilometrów.Porównując dane z bieżącego roku do wyników z 2015 r. wzrost pracy przewozowejwyniósł blisko 10%. Latem wzrasta znacząco liczba podróżnych w relacjach dalekobieżnych,co powoduje, że w lipcu i sierpniu realizowane jest około 20% pracy przewozowejw skali całego roku.

Największy udział w przewiezionej liczbie pasażerów w lipcui sierpniu 2016 r. utrzymywały spółki Przewozy Regionalne oraz KolejeMazowieckie. Udział PKP Intercity w tym okresie wyniósł 16% w 2016 r. orazponad 14% w 2015 r. U większości spółek, które świadczą usługi głównie wobrębie aglomeracji, zanotowano spadek wartości w miesiącach letnich.

Oferty poszczególnych przewoźników

Arriva RP

Jedną z ofert o charakterze wakacyjnym była relacja zBydgoszczy na Hel w okresie między 25 czerwca a 31 sierpnia. Arriva RP wprowadziłaofertę „Multiplaża” obejmującą promocje dla podróżnych. W ramach tej ofertyuruchomiono pociągi „Słoneczny Patrol”, „Leżak” oraz „Parawan”. Liczbapasażerów przewiezionych w okresie lipiec ?sierpień w tych pociągach stanowiłablisko 15% pasażerów ogólnego wolumenu pasażerów Arriva RP. Dla pociągów Hel ?Władysławo ? Hel udział ten wyniósł prawie 7%.

Koleje Mazowieckie

W okresie wakacji Koleje Mazowieckie uruchomiły dodatkowodwa kursujące codziennie pociągi: „Słoneczny” oraz „Dragon”. Pociąg ,,Dragon” wpozostałych miesiącach 2016 r. funkcjonował jedynie w soboty i niedziele Kursybyły realizowane z wykorzystaniem nowoczesnych wagonów piętrowych. W pociągachznajdowały się także miejsca do przewozu rowerów.

Pociąg „Słoneczny” zapewniał połączenie stolicy zTrójmiastem i Ustką, a trasę z Warszawy do Ustki pokonywał w czasie ponad 6godzin.

Pociąg „Dragon” kursował w relacji Warszawa ? Kraków ?Warszawa. Dystans z Warszawy do Krakowa pokonywał według rozkładu jazdy wczasie około 3 godz. (od 2 godz. 38 min do 3 godz. 7 min).

Koleje Dolnośląskie

Koleje Dolnośląskie wprowadziły połączenie Jelenia Góra ?Lubawka GP (Trutnov hl.n) ? Jelenia Góra, które funkcjonowało w wakacje w każdyweekend aż do 4 września. Koleje Dolnośląskie podjęły również działania marketingowezwiązane z promocjami podróży do miejsc turystycznych takich jak SzklarskaPoręba czy Góry Sowie. Od 30 kwietnia 2016 r. w każdy weekend we współpracy z DeutscheBahn przewoźnik uruchomił „Pociąg do kultury”. Bezpośrednie połączenie Berlin ?Wrocław stworzone zostało z myślą o ruchu turystycznym w związku z wydarzeniamikulturalnymi organizowanymi we Wrocławiu, mieście wybranym Europejską StolicąKultury w 2016 r. Według wstępnych planów oferta miała obowiązywać w okresiekwiecień ? wrzesień, jednak z powodu dużego zainteresowania wydłużono jąnajpierw do stycznia 2017 r., a następnie do aż do końca 2018 r. W okresieletnim 2016 r. połączenie było tak oblegane, że koniecznym było podstawianiedodatkowych autobusów dla pasażerów. Pociąg pokonuje odległość dzielącą obamiasta w niecałe 4,5 godziny. Bilet w jedną stronę kosztuje tylko 19 EUR i niejest on objęty możliwością nabycia biletów w komunikacji krajowej.

PKP Intercity

Spółka PKP Intercity uruchomiła ponad 5 tys. przejazdów wramach oferty wakacyjnej w 2016 r. Co istotne, z tej oferty skorzystało ponad14% wszystkich pasażerów przewiezionych przez przewoźnika w okresie lipca isierpnia. PKP Intercity zaoferowało w czasie wakacji podróże zarówno nad morze(Łeba, Hel, Kołobrzeg, Świnoujście, Trójmiasto), na Mazury (Olsztyn, Iława,Ełk) oraz połączenia do miejscowości górskich (Jelenia Góra, Zakopane, Kudowa,Zagórz czy Krynica).

Od kwietnia 2016 r. Intercity uruchomiło kursy pociągów ExpressIntercity Premium do Jeleniej Góry oraz Kołobrzegu. Przewoźnik uruchomiłpociągi między innymi w relacjach Lębork ? Łeba ? Lębork oraz Słupsk ? Ustka ?Słupsk. Ponadto w okresie lipca i sierpnia pociągi jeździły z Katowic do Ustki,w relacjach Katowice ? Świnoujście, Kraków ? Kołobrzeg, dodatkowy EIC Fregatarelacji Kołobrzeg ? Warszawa ? Kraków kursujący raz w tygodniu w weekendy, EICJantar z Warszawy do Kołobrzegu i na Hel, a także pociąg dzienny TLK Bryzakursujący w tym roku w relacji Wrocław ? Świnoujście. Funkcjonowały nocnepołączenia z Lublina z wagonami do Szczecina, Kołobrzegu i Świnoujścia, połączeniewakacyjne w relacji Łódź Kaliska ? Kołobrzeg, pociąg nocny TLK Ganimedes wrelacji Kołobrzeg ? Bielsko-Biała Główna. W wielu pociągach przewoźnik zapewniłmiejsca do przewozu rowerów.

Przewozy Regionalne

Przewozy Regionalne w ramach promocji wakacyjnejzaproponowały ofertę „Kolej na Wakacje” z promocyjnymi biletami miesięcznymidla młodzieży i studentów na terenie województwa kujawsko-pomorskiego. Przewoźnikuruchomił połączenia w okresie wakacyjnym, z których część przedstawiono wtabeli. Niewątpliwą atrakcją było połączenie Lublin ? Bełżec, zapewniającedojazd do miejsc o ciekawych walorach turystyczno-przyrodniczych.

PKP SKM w Trójmieście

PKP SKM w Trójmieście podczas wakacji rozszerzyła swojąofertę o dwa połączenia: Gdańsk Śródmieście ? Gdynia Cisowa oraz Wejherowo ?Gdańsk Śródmieście. Wprowadziła również w ramach rozkładu jazdy obowiązującegood 12 czerwca 2016 r. częstsze kursy w relacji Słupsk ? Ustka. Z uwagi na znaczneuszkodzenia infrastruktury spowodowane ulewą, na linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej,w lipcu i sierpniu ograniczono ofertę.

Warszawska KolejDojazdowa

W przypadku WKD w okresie 24 czerwca ? 31 sierpnia 2016 r.wprowadzono ofertę „Przejazdy rodzinne”. W jej ramach osoba dorosła odbywającaprzejazd z dzieckiem mogła wykupić dla siebie i dla dziecka jednorazowe biletywedług taryfy ulgowej 50% albo bilet jednorazowy wg taryfy ulgowej 50% dlasiebie i bilet jednorazowy dla dziecka zgodnie z przysługującą mu ulgą ustawowąlub handlową.

Pozostali przewoźnicy

Pozostali przewoźnicy nie wprowadzili oferty dedykowanychofert połączeń bądź promocji na okres wakacji, podejmowali jednak działania,które miały zachęcić do podróży koleją. Takimi działaniami były m.in. wprzypadku:

Kolei Wielkopolskich ? współpraca z Wielkopolską OrganizacjąTurystyczną w ramach projektu „Pociąg do Turystyki”,

Kolei Śląskich ? wzmacnianie składów pociągów do Wisły,Zwardonia, bezpłatny przewóz rowerów na wybranych relacjach.

Cały raport UTK znajdziecie w poniższym linku.