Wagony PKP Intercity – nowe zakupy
Normal021falsefalsefalsePLX-NONEX-NONE MicrosoftInternetExplorer4
PKP Intercity równolegle z modernizacjami wagonów, obejmującymi rekonstrukcję części pasażerskiej i remont części biegowej, prowadzi zakupy fabrycznie nowych wagonów.
25 nowych wagonów zamówiono w połowie 2012 r. do obsługi połączenia Wrocław –Poznań –Bydgoszcz –Gdynia. Ofertę w przetargu złożyła jedynie firma FPS Cegielski, która wyceniła wykonanie wagonów z 5-letnią gwarancją na 175 mln zł brutto. Oznacza to cenę 7 mln zł za wagon. Połowa kosztów zostanie pokryta z dofinansowania Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
- 4 wagony bezprzedziałowe klasy pierwszej
- 9 bezprzedziałowych wagonów klasy drugiej (każdy z miejscami na przewóz 8 rowerów)
- 4 przedziałowe wagonów klasy pierwszej
- 8 przedziałowych wagonów klasy drugiej przystosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych
Wagony zostaną dostarczone w ciągu 1,5 roku. W marcu 2013 r. udzielono jednak informacji, iż pierwsze z nich mogą zostać ukończone na jesieni 2013 r.
Obecnie trwa zamówienie w formie negocjacji z ogłoszeniem na dostawę kolejnych 20 nowych wagonów. Przewoźnik nie udostępnia SIWZ. Będą to następujące pojazdy:
- 8 wagonów bezprzedziałowych pierwszej klasy
- 4 wagony przedziałowe pierwszej klasy z przedziałami klasy business
- 4 wagony przedziałowe drugiej klasy przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych
- 2 wagony restauracyjne
Prędkość maksymalna tych wagonów ma wynieść co najmniej 160 km/h. W tym mało jawnym zamówieniu intrygująca jest dyskusja oferenta (oferentów?) z zamawiającym. PKP Intercity najpierw wypiera się, iż finansowanie wagonów w formie leasingu nie jest dopuszczalne, po czym…dopuszcza taką możliwość. Pytania i odpowiedzi udostępnione są tutaj: http://intercity.pl/pl/site/o-firmie/przetargi/biezace-przetargi/dostawa-20-wagonow-z-finansowaniem-20130430.html Na serwisie rynek-kolejowy.pl podano 25 czerwca informację, że przetarg został przygotowany pod już wyprodukowane wagony FPS Cegielski, co ma uratować zakład od upadłości.
W zakresie standardu wyposażenia parku wagonowego PKP Intercity należy nadmienić, iż toalety z zamkniętym obiegiem, gdzie zanieczyszczenia nie są kierowane na tory, posiada obecnie 508 wagonów (marzec 2013 r.). To 31% z parku wagonowego przedsiębiorstwa. W wyniku prowadzonych inwestycji w zmodernizowane toalety wkrótce będzie wyposażonych 750 wagonów. W lipcu 2012 r. urządzenia do wzmacniania sygnału telefonii komórkowej posiadało 568 wagonów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Należy wspomnieć, iż w 2011 r. PKP Intercity ogłosiło przetarg na zakup 30 wagonów piętrowych do obsługi połączenia Warszawa –Łódź. Został on jednak odwołany na jesieni 2012 r. z przyczyn finansowych.
Jednocześnie z projektami modernizacji i rozbudowy parku wagonowego spółka prowadzi sprzedaż części wagonów tkwiących na torach odstawczych. W samym styczniu 2013 r. wystawiono na sprzedaż 47 wycofanych wagonów, a w maju skierowano na sprzedaż 57 wraków wagonów.
Poza modernizacjami, PKP Intercity prowadzi bieżące naprawy rewizyjne –na początku 2013 r. zlecono Pesie i ZNTK MM naprawę 147 wagonów, oraz równolegle Newagowi naprawę 115 wagonów. Dodatkowo, w kwietniu zlecono naprawę rewizyjną 14 wagonów sypialnych.
PKP Intercity planuje w rozkładzie na lata 2014/2015 dysponować taborem składającym się z 1700 wagonów i 300 wagonów specjalizowanych.
/* Style Definitions */ table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}