Wagony PKP Intercity – modernizacje
inforail
26.06.2013 10:02
Wagony PKP Intercity – modernizacje
PKP Intercity wykorzystuje dziennie w ruchu pasażerskim 1300 wagonów do obsługi 407 pociągów (dane na grudzień 2012 r.). Pod koniec ubiegłego roku firma posiadała 1625 sprawnych wagonów. Plan wakacyjny na lato 2013 r. przewiduje wykorzystanie w ruchu 1600 wagonów. W międzyczasie, poza bieżącymi naprawami, przedsiębiorstwo prowadzi kilka projektów, mających na celu odnowę posiadanego taboru.
W bieżącym miesiącu rozstrzygnięto największy w ostatnich latach przetarg na odnowę wagonów pasażerskich. Zwycięzcą przetargu na modernizację 150 wagonów zostało konsorcjum firm ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz. Zamówienie ma wartość 412 mln zł i będzie dofinansowane w 50% ze środków Unii Europejskiej. W przeliczeniu na jeden wagon koszt wyniesie 2,74 mln zł.
Zamówienie obejmuje następujące wagony:
- 50 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 1 klasy typu 112A,
- 35 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu XB,
- 8 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 136A,
- 45 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 111A,
- 10 pasażerskich wagonów kolejowych sypialnych typu WL,
- 2 pasażerskich wagonów kolejowych z miejscami do leżenia typu 134Ab.
Wykonane zostaną następujące działania modernizacyjne:
- wymiana foteli na nowe z regulacją pochylenia, stoliki rozkładane między fotelami i stały przy oknie
- montaż gniazdek 230 V, po 6 na przedział, z diodami sygnalizującymi działanie
- montaż modułowych kabin WC z zamkniętym obiegiem, miską ustępową i zlewem ze stali nierdzewnej i suszarką
- montaż urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej
- montaż nowej izolacji cieplnej i akustycznej
- montaż nowych drzwi czołowych wspomaganych pneumatycznie
- montaż okien wklejanych z blokowaną uchylną częścią górną
- wykonanie poszyć wewnętrznych z modułów z laminatu poliestrowo-szklanego
- montaż akumulatorów zasadowych 24V 450 Ah
- montaż licznika kilometrów z przebiegiem do 9 999 999 km
- montaż nowego nagłośnienia
- wymiana półek na bagaż
- montaż poręczy w korytarzu na wysokości ok. 110 cm
- montaż rolet okiennych
- wymiana zaworów końcowych
- wymiana zderzaków na elastomerowe
- montaż przetwornicy statycznej
- wymiana okablowania
- malowanie pudła farbami chemoutwardzalnymi
- montaż tablic diodowych we wnętrzu i na ścianach pudła
- zastosowanie ogrzewania nawiewowego
- montaż bocznych osłon stalowych podwozia
- montaż klimatyzacji o mocy min. 35 kW
- wymiana drzwi wejściowych do wagonu na odskokowo-przesuwne
- wymiana oświetlenia na bezkloszowe
- montaż urządzenia do wzmacniania sygnału telefonii komórkowej
- przystosowanie wagonu do montażu urządzeń WiFi
- montaż rejestratorów ciśnień z analogowymi manometrami
- wymiana progów wejściowych na wykonane z aluminium lub stali nierdzewnej
- montaż systemu diagnostyki pokładowej
- wzmocnienie intensywności hamowania
W zakresie mechanicznym, wykonany ma zostać remont pudła i wózków. Remont wózków obejmie demontaż z wagonu, rozmontowanie na części składowe, wykonanie badań zestawów kołowych, remont maźnic, eliminację prądnic, a także wymianę łożysk i wszystkich normalii. Wyeliminowane zostaną wszystkie zniekształcenia ramy. Sprężyny pierwszego i drugiego stopnia odsprężynowania zostaną wymienione na nowe. Układ hamulcowy zostanie jedynie wyremontowany (w wagonach z hamulcami klockowymi nie będzie prowadzona modernizacja). Wymienione na nowe zostaną wszystkie amortyzatory. Pudło, podobnie jak rama wózka, ma zostać kompletnie oczyszczone. Ślady rdzy mają zostać usunięte, a malatura –odnowiona. Ściany działowe i korytarzowe zostaną wymienione na nowe. W niektórych typach hamulec szynowy zostanie wymieniony na nowy. Układy ogrzewania wodnego i parowego zostaną zlikwidowane.
Wagony zostaną przystosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h, która będzie wykorzystywana na odcinkach Wrocław-Kraków i Wrocław-Poznań. Wśród nich znajdą się wagony bezprzedziałowe, przedziałowe pierwszej klasy, przedziałowe drugiej klasy i sypialne. O zamówienie ubiegało się 6 wykonawców.
W ubiegłym roku ogłoszono o połowę mniejsze zamówienie. Był to przetarg na modernizację 68 wagonów do obsługi połączenia Szczecin –Poznań –Wrocław –Kraków –Rzeszów –Przemyśl. Wagony modernizują firmy: FPS Cegielski, Newag i Pesa za 180 mln zł –czyli średnio 2,64 mln zł za wagon. Podział prac jest następujący:
- 38 wagonów remontuje Pesa (100 mln zł brutto), w tym 18 przedziałowych pierwszej klasy, 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami na rowery oraz 10 wagonów bezprzedziałowych dostosowanych do obsługi gastronomicznej,
- 20 wagonów remontuje FPS Cegielski,
- 10 wagonów remontuje Newag.
Modernizacja ma być zakończona w ciągu roku od podpisania umowy, czyli od lipca 2012 r. FPS Cegielski oddała pierwszy zmodernizowany wagon w kwietniu 2013 r., a Pesa 3 pierwsze wagony przekazała do eksploatacji w maju 2013 r.
W 2015 r. PKP Intercity dysponować będzie 218 odnowionymi wagonami.
/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024