Wagony PKP Intercity – modernizacje

inforail
26.06.2013 10:02
PKP Intercity wykorzystuje dziennie w ruchu pasażerskim 1300 wagonów do obsługi 407 pociągów (dane na grudzień 2012 r.). Pod koniec ubiegłego roku firma posiadała 1625 sprawnych wagonów. Plan wakacyjny na lato 2013 r. przewiduje wykorzystanie w ruchu 1600 wagonów. W międzyczasie, poza bieżącymi naprawami, przedsiębiorstwo prowadzi kilka projektów, mających na celu odnowę posiadanego taboru.

68pesa1_760

W bieżącym miesiącu rozstrzygnięto największy w ostatnich latach przetarg na odnowę wagonów pasażerskich. Zwycięzcą przetargu na modernizację 150 wagonów zostało konsorcjum firm ZNTK Mińsk Mazowiecki i Pesa Bydgoszcz. Zamówienie ma wartość 412 mln zł i będzie dofinansowane w 50% ze środków Unii Europejskiej. W przeliczeniu na jeden wagon koszt wyniesie 2,74 mln zł.
Zamówienie obejmuje następujące wagony:
  • 50 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 1 klasy typu 112A,
  • 35 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu XB,
  • 8 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 136A,
  • 45 przedziałowych pasażerskich wagonów kolejowych 2 klasy typu 111A,
  • 10 pasażerskich wagonów kolejowych sypialnych typu WL,
  • 2 pasażerskich wagonów kolejowych z miejscami do leżenia typu 134Ab.
Wykonane zostaną następujące działania modernizacyjne:
  • wymiana foteli na nowe z regulacją pochylenia, stoliki rozkładane między fotelami i stały przy oknie
  • montaż gniazdek 230 V, po 6 na przedział, z diodami sygnalizującymi działanie
  • montaż modułowych kabin WC z zamkniętym obiegiem, miską ustępową i zlewem ze stali nierdzewnej i suszarką
  • montaż urządzeń wzmacniających sygnał telefonii komórkowej
  • montaż nowej izolacji cieplnej i akustycznej
  • montaż nowych drzwi czołowych wspomaganych pneumatycznie
  • montaż okien wklejanych z blokowaną uchylną częścią górną
  • wykonanie poszyć wewnętrznych  z modułów z laminatu poliestrowo-szklanego
  • montaż akumulatorów zasadowych 24V 450 Ah
  • montaż licznika kilometrów z przebiegiem do 9 999 999 km
  • montaż nowego nagłośnienia
  • wymiana półek na bagaż
  • montaż poręczy w korytarzu na wysokości ok. 110 cm
  • montaż rolet okiennych
  • wymiana zaworów końcowych
  • wymiana zderzaków na elastomerowe
  • montaż przetwornicy statycznej
  • wymiana okablowania
  • malowanie pudła farbami chemoutwardzalnymi
  • montaż tablic diodowych we wnętrzu i na ścianach pudła
  • zastosowanie ogrzewania nawiewowego
  • montaż bocznych osłon stalowych podwozia
  • montaż klimatyzacji o mocy min. 35 kW
  • wymiana drzwi wejściowych do wagonu na odskokowo-przesuwne
  • wymiana oświetlenia na bezkloszowe
  • montaż urządzenia do wzmacniania sygnału telefonii komórkowej
  • przystosowanie wagonu do montażu urządzeń WiFi
  • montaż rejestratorów ciśnień z analogowymi manometrami
  • wymiana progów wejściowych na wykonane z aluminium lub stali nierdzewnej
  • montaż systemu diagnostyki pokładowej
  • wzmocnienie intensywności hamowania
W zakresie mechanicznym, wykonany ma zostać remont pudła i wózków. Remont wózków obejmie demontaż z wagonu, rozmontowanie na części składowe, wykonanie badań zestawów kołowych, remont maźnic, eliminację prądnic, a także wymianę łożysk i wszystkich normalii. Wyeliminowane zostaną wszystkie zniekształcenia ramy. Sprężyny pierwszego i drugiego stopnia odsprężynowania zostaną wymienione na nowe. Układ hamulcowy zostanie jedynie wyremontowany (w wagonach z hamulcami klockowymi nie będzie prowadzona modernizacja). Wymienione na nowe zostaną wszystkie amortyzatory. Pudło, podobnie jak rama wózka, ma zostać kompletnie oczyszczone. Ślady rdzy mają zostać usunięte, a malatura –odnowiona. Ściany działowe i korytarzowe zostaną wymienione na nowe. W niektórych typach hamulec szynowy zostanie wymieniony na nowy. Układy ogrzewania wodnego i parowego zostaną zlikwidowane.
Wagony zostaną przystosowane do prędkości maksymalnej 160 km/h, która będzie wykorzystywana na odcinkach Wrocław-Kraków i Wrocław-Poznań. Wśród nich znajdą się wagony bezprzedziałowe, przedziałowe pierwszej klasy, przedziałowe drugiej klasy i sypialne. O zamówienie ubiegało się 6 wykonawców.
W ubiegłym roku ogłoszono o połowę mniejsze zamówienie. Był to przetarg na modernizację 68 wagonów do obsługi połączenia Szczecin –Poznań –Wrocław –Kraków –Rzeszów –Przemyśl. Wagony modernizują firmy: FPS Cegielski, Newag i Pesa za 180 mln zł –czyli średnio 2,64 mln zł za wagon. Podział prac jest następujący:
  • 38 wagonów remontuje Pesa (100 mln zł brutto), w tym 18 przedziałowych pierwszej klasy, 10 wagonów bezprzedziałowych z miejscami na rowery oraz 10 wagonów bezprzedziałowych dostosowanych do obsługi gastronomicznej,
  • 20 wagonów remontuje FPS Cegielski,
  • 10 wagonów remontuje Newag.
Modernizacja ma być zakończona w ciągu roku od podpisania umowy, czyli od lipca 2012 r. FPS Cegielski oddała pierwszy zmodernizowany wagon w kwietniu 2013 r., a Pesa 3 pierwsze wagony przekazała do eksploatacji w maju 2013 r.
W 2015 r. PKP Intercity dysponować będzie 218 odnowionymi wagonami.

/* Style Definitions */table.MsoNormalTable{„”line-height:115%;font-size:11.0pt;”Calibri”,”sans-serif””Times New Roman”}