Wagony i pozostały tabor pasażerski na InnoTrans 2010

inforail
25.10.2010 21:55
Po przejrzeniu oferty głównych dostawców czas przedstawić ekspozycje mniejszych producentów. Jedną z ważnych premier był nowy EZT wyprodukowany przez Končar, choć równie ciekawie zaprezentowano nowe wagony piętrowe wykonane przez Škoda Vagonka.
Nowy EZT Končar
Prototypowy skład dla kolei chorwackich. Fot. K. Wach Prototypowy skład dla kolei chorwackich. Fot. K. Wach
Prototypowy skład dla kolei chorwackich. Fot. K. Wach Prototypowy skład dla kolei chorwackich. Fot. K. Wach
Jedną z bardziej oczekiwanych premier była prezentacja nowego EZT wyprodukowanego przez Končar dla kolei chorwackich HŽ. Szerzej o tym projekcie informowaliśmy tutaj, oraz tutaj. Zaprezentowany podczas InnoTrans 2010 skład jest drugim z wyprodukowanych, gdyż pierwszy prototypowy został dostarczony dla spółki kolejowej Bośni i Hercegowicy ŽFBH. W porównaniu z pierwszym prototypem skład zamówiony przez HŽ miał być wykonany w wersji podmiejskiej jedynie z klasą drugą, dwoma parami drzwi na każdy bok wagonu oraz siedzeniami częściowo bokiem do kierunku jazdy. Jednak ostatecznie zespół wykonano w wariancie regionalnym. Oznacza to zastosowanie jedynie po jednej parze drzwi na bok, siedzenia w klasie 2 w układzie 2+2 oraz wprowadzenie małego przedziału klasy pierwszej. Podczas InnoTrans 2008 przedstawiciele producenta zapewniali, że nowy skład będzie miał przejścia międzywagonowe na wysokości 600 mm, czyli na tej samej wysokości jaka zostanie zastosowana w strefie obniżonej. Niestety obecność ramp w prezentowanym pojeździe rozwiewa te zapewnienia, natomiast wymiary rampy poddają w wątpienie zasadność jej zastosowania. Pomijając ten szczegół skład jest dosyć dobrze wykonany, z użyciem standardowych jak na obecne czasy materiałów. Stylistycznie wnętrze zostało wykonane schludnie, choć zastosowane siedzenia wydają się nieco toporne jak na współczesne standardy. Jednak mimo tego możemy mówić o dosyć udanym pojeździe.
Wagony piętrowe Škoda Vagonka
Skład wagonów piętrowych dla ZSSK. Fot. K. Wach Skład wagonów piętrowych dla ZSSK. Fot. K. Wach Dostawy lokomotyw serii 380 są już bardzo mocno opóźnione. Fot. K. Wach
Nieco zaskoczeniem była prezentacja wagonów piętrowych wykonanych przez ostrawską spółkę Škoda Vagonka na zlecenie kolei słowackich ZSSK. Było to zaskoczenie, ponieważ bardziej przewidywanym eksponatem mógł być trójwagonowy EZT również zamówiony przez tego przewoźnika. Szerzej o tych pojazdach pisaliśmy tutaj. Dla przypomnienia koleje słowackie ZSSK zamówiły 10 trójwagonowych EZT przystosowanych do pracy pod systemem zasilania 3 kV DC oraz 25 kV 50 HZ, natomiast w późniejszym okresie zamówiły 10 trójwagonowych kładów do systemu ciągniono-pchanego, które będą współpracować z 10 zmodernizowanymi lokomotywami serii 263. Podczas InnoTrans zaprezentowano dwa wagony z drugiego zamówienia, które ma zostać zrealizowane wcześniej niż dostawy EZT. Częścią tego zamówienia był również zakup dwóch nowych lokomotyw elektrycznych zbliżonych do czeskiej serii 380. W związku z tym maszyna tej serii trafiła ponownie na targi InnoTrans. Niestety choć prezentowany pojazd nosi numer 11, to nadal żadna z 20 zakontraktowanych maszyn nie weszła do ruchu planowego z pociągami pasażerskimi. Szerzej o tej serii pisaliśmy tutaj i jak nie trudno zauważyć dostawy są już opóźnione o prawie 2 lata, choć wcześniej producent miał aż 5 lat od czasu podpisania kontraktu. Być może pierwsze pojazdy pojawią się na czele pociągów pasażerskich jeszcze pod koniec 2010 roku.
Wagon pomiarowy Mermec
Wagon pomiarowy dla kolei szwajcarskich SBB. Fot. K. Wach
Włoska firma Mermec specjalizująca się w urządzeniach pomiarowych zaprezentowała wagon do pomiaru geometrii toru, który powstał na zamówienie kolei szwajcarskich SBB. Wagon o oznaczeniu Roger 1000 może pracować z prędkościami do 160 km/h i jest w stanie dokonać pomiarów podsypki, struktury toru oraz sieci trakcyjnej. Dzięki jego zastosowaniu można zrezygnować z tradycyjnych obchodów, które zajmują dużo czasu podczas którego tor musi być zamknięty.
Wagon Orient Express
Wagon Orient Express należący do SNCF. Fot. K. Wach Wagon Orient Express należący do SNCF. Fot. InnoTrans
Prezentacja podczas targów wagonów historycznych nie należy do częstych zjawisk, dlatego zaprezentowanie wagonu barowego pochodzącego ze sławnego Orient Expresu mogło budzić zainteresowanie. Oczywiście wagon przeszedł pewne modyfikacje jak chociażby zmiany w wózkach oraz zastosowanie standardowych gumowych przejść międzywagonowych, jednak w większości, a zwłaszcza w zakresie wykończenia wnętrza pozostawiono oryginalne materiały. Jak nie trudno zauważyć wagon należy do kolei francuskich SNCF, które wystawiły również typowy wagon Corail klasy drugiej, który ma reklamować technologię „inip”, czyli opatentowane przez SNCF innowacyjne metody dekorowania pudeł wagonów.
Wagon pokazowy SNCF. Fot. K. Wach
Pozostałe wagony
Wagon panoramiczny SBB. Fot. K. Wach Wagon piętrowy CFL. Fot. K. Wach
Na tym nie koniec ekspozycji wagonowej podczas targów, ponieważ swoje produkty zaprezentowali również ŽOS Vrútky (szerzej opisywane tutaj), koleje SBB przedstawiły jeden ze swoich wagonów panoramicznych. SBB zamówiło w 1991 roku 12 wagonów panoramicznych klasy pierwszej (54 miejsca w układzie 1+2), o prędkości maksymalnej 200 km/h i zgodnych z wytycznymi RIC. Ponieważ wagony dochodzą już do połowy okresu swojej eksploatacji, więc przewoźnik rozpoczął proces ich modernizacji. Pierwszy zmodernizowany pojazd został zaprezentowany podczas InnoTrans. W niniejszym artykule warto również wspomnieć o wagonie piętrowym Bombardiera, który został dostarczony dla CFL. Choć wagon nie odbiega konstrukcyjnie od tych eksploatowanych przez Koleje Mazowieckie, to jednak zachowawcze malowanie CFL może się podobać nawet po latach.
Tegoroczne targi InnoTrans odznaczały się dużą liczbą wagonów pasażerskich zarówno nowych jak i modernizowanych. Choć zastosowanie EZT jest obecnie tańsze niż eksploatacja klasycznych wagonów, to jednak ich duża uniwersalność oraz obecność infrastruktury do ich obsługi sprawia, iż tradycyjne wagony nadal są atrakcyjną alternatywą.