Wagon sterowniczy Pars nova 961

inforail
26.06.2012 16:40
W 2010 roku koleje czeskie zamówiły w zakładach Pars nova przebudowę 34 wagonów osobowych typu Bdt 279 na wagony sterownicze 961 (oznaczone też jako Bfhpvee295, oznaczenie UIC – 50 54 80-30). Wagon sterowniczy zaprezentowano na Czech Raildays 2012. Nie była to nowość, gdyż wagon tego typu prezentowano również na zeszłorocznych targach.
rv6_760 rv5_760 rv3_760
Zakłady Pars nova a. s. powstały 1947 roku w Šumperk, w kraju morawskim, i zajmowały się naprawą taboru kolejowego. W 1993 roku uległy prywatyzacji i zostały sprzedane firmie Pars DMN s. r. o. Šumperk. Obecną nazwę zakłady otrzymały w 2000 roku, zaś od 2008 roku należą do Škoda Holding.
rv2_760 rv1_760
Modernizacja obejmowała montaż kabiny maszynisty – zmodernizowanej w porównaniu z poprzednimi wagonami 954, modernizację wózków ze zwiększeniem prędkości maksymalnej ze 120 km/h do 140 km/h, montaż kabiny WC z obiegiem zamkniętym, odnowienie wnętrza i zmianę układu drzwi.
Wagon osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach Vagonka Studenka GP200. W stosunku do oryginału, wózki zmodernizowano przez dodanie tłumików hydraulicznych w I stopniu odsprężynowania. W podwoziu wagonu zamontowano nową przetwornicę statyczną ELPU JN3014/6/400/24. Zmieniono również lokalizację urządzeń pneumatycznych i elektrycznych. Zawory pneumatyczne zostały dostarczone przez DAKO. Wagon posiada systemy automatycznego hamowania i automatycznego sterowania pociągiem WTB (Wire Train Bus). Spełnione są wymogi TSI 2008/164/WE. Wagon dostosowany jest do montażu systemu ECTS.
rv14_760 rv9_760 rv10_760
rv8_760 rv13_760 rv12_760
rv11_760 rv4_760 rv17_760
rv22_760 rv16_760 rv15_760
Kabina sterownicza jest niewielkich rozmiarów, z centralnym umiejscowieniem stanowiska maszynisty, pokaźnych rozmiarów pulpitem, jednym oknem czołowym i 4 bocznymi. Za kabiną umiejscowiono szafę elektryczną oraz szafę pneumatyki. Dalsza część wagonu to nieznacznych rozmiarów przedział przeznaczony do przewozu wózków i rowerów, z 12 rozkładanymi foteli zamocowanymi do ścian bocznych. Pomiędzy przedziałem rowerowym a wejściem do wagonu zabudowano kabinę WC z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. W kabinie zamontowano odchylaną półkę do przewijania niemowląt. Za toaletą znajduje się przedział wejściowy z dwuskrzydłowymi drzwiami rozsuwającymi się na zewnątrz nadwozia. Z przedziału wejściowego przechodzi się do przedziału z miejscami siedzącymi w układzie 2+2, ustawionymi przodem do siebie. Na końcu wagonu znajduje się przedsionek wejściowy z jednoskrzydłowymi drzwiami. Wnętrze jest klimatyzowane. Przy siedzeniach zamontowano gniazdka 230 V do ładowania laptopów. W wagonie znajduje się 70 miejsc siedzących, w tym 18 rozkładanych (wbrew informacjom z prospektów). Przy złożonych siedzeniach możliwy jest przewóz 10 rowerów i 2 wózków inwalidzkich.
 rv21_760 rv7_760
Wagony sterownicze 961 pracują w systemie push&pull z lokomotywami serii 163 (Vmax 120 km/h, 3480 kW), 363 (Vmax 120 km/h, 3480 kW) i 380 (Vmax 200 km/h, 6480 kW).
W porównaniu do zespołów regionalnych RegioPanter, skład z wagonem sterowniczym 961 charakteryzuje się brakiem niskiej podłogi, mniejszym sumarycznym przekrojem wejść, mniejszą o 20 km/h prędkością maksymalną i mechanicznym odsprężynowaniem II stopnia. Podobieństwa pociągów to estetyczny design (z nieznaczną przewagą na korzyść nowszego Regiopanter), estetyczne wnętrze, identyczne fotele, klimatyzacja wnętrza, a także dostosowanie do przewozu rowerów i osób niepełnosprawnych.
rv23_760
Tabela 1. Dane techniczne wagonu sterowniczego 961.
Producent
Vagonka Studenka
Wykonawca modernizacji
Pars nova a.s. (grupa Skoda)
Długość
24 500 mm
Szerokość
2 883 mm
Wysokość
4 230 mm
Szerokość toru
1 435 mm
Waga
41,1 t
Miejsca siedzące
70
Miejsca stojące
60
Miejsca dla wózków inwalidzkich
2
Minimalny promień łuku
150 m
Prędkość maksymalna
140 km/h
 
O modernizacji informowaliśmy już tutaj i tutaj.