Wagon sterowniczy Pars nova 961
inforail
26.06.2012 16:40
Wagon sterowniczy Pars nova 961
W 2010 roku koleje czeskie zamówiły w zakładach Pars nova przebudowę 34 wagonów osobowych typu Bdt 279 na wagony sterownicze 961 (oznaczone też jako Bfhpvee295, oznaczenie UIC – 50 54 80-30). Wagon sterowniczy zaprezentowano na Czech Raildays 2012. Nie była to nowość, gdyż wagon tego typu prezentowano również na zeszłorocznych targach.
Zakłady Pars nova a. s. powstały 1947 roku w Šumperk, w kraju morawskim, i zajmowały się naprawą taboru kolejowego. W 1993 roku uległy prywatyzacji i zostały sprzedane firmie Pars DMN s. r. o. Šumperk. Obecną nazwę zakłady otrzymały w 2000 roku, zaś od 2008 roku należą do Škoda Holding.
Modernizacja obejmowała montaż kabiny maszynisty – zmodernizowanej w porównaniu z poprzednimi wagonami 954, modernizację wózków ze zwiększeniem prędkości maksymalnej ze 120 km/h do 140 km/h, montaż kabiny WC z obiegiem zamkniętym, odnowienie wnętrza i zmianę układu drzwi.
Wagon osadzony jest na dwóch dwuosiowych wózkach Vagonka Studenka GP200. W stosunku do oryginału, wózki zmodernizowano przez dodanie tłumików hydraulicznych w I stopniu odsprężynowania. W podwoziu wagonu zamontowano nową przetwornicę statyczną ELPU JN3014/6/400/24. Zmieniono również lokalizację urządzeń pneumatycznych i elektrycznych. Zawory pneumatyczne zostały dostarczone przez DAKO. Wagon posiada systemy automatycznego hamowania i automatycznego sterowania pociągiem WTB (Wire Train Bus). Spełnione są wymogi TSI 2008/164/WE. Wagon dostosowany jest do montażu systemu ECTS.
Kabina sterownicza jest niewielkich rozmiarów, z centralnym umiejscowieniem stanowiska maszynisty, pokaźnych rozmiarów pulpitem, jednym oknem czołowym i 4 bocznymi. Za kabiną umiejscowiono szafę elektryczną oraz szafę pneumatyki. Dalsza część wagonu to nieznacznych rozmiarów przedział przeznaczony do przewozu wózków i rowerów, z 12 rozkładanymi foteli zamocowanymi do ścian bocznych. Pomiędzy przedziałem rowerowym a wejściem do wagonu zabudowano kabinę WC z obiegiem zamkniętym, przystosowaną do obsługi osób niepełnosprawnych. W kabinie zamontowano odchylaną półkę do przewijania niemowląt. Za toaletą znajduje się przedział wejściowy z dwuskrzydłowymi drzwiami rozsuwającymi się na zewnątrz nadwozia. Z przedziału wejściowego przechodzi się do przedziału z miejscami siedzącymi w układzie 2+2, ustawionymi przodem do siebie. Na końcu wagonu znajduje się przedsionek wejściowy z jednoskrzydłowymi drzwiami. Wnętrze jest klimatyzowane. Przy siedzeniach zamontowano gniazdka 230 V do ładowania laptopów. W wagonie znajduje się 70 miejsc siedzących, w tym 18 rozkładanych (wbrew informacjom z prospektów). Przy złożonych siedzeniach możliwy jest przewóz 10 rowerów i 2 wózków inwalidzkich.
Wagony sterownicze 961 pracują w systemie push&pull z lokomotywami serii 163 (Vmax 120 km/h, 3480 kW), 363 (Vmax 120 km/h, 3480 kW) i 380 (Vmax 200 km/h, 6480 kW).
W porównaniu do zespołów regionalnych RegioPanter, skład z wagonem sterowniczym 961 charakteryzuje się brakiem niskiej podłogi, mniejszym sumarycznym przekrojem wejść, mniejszą o 20 km/h prędkością maksymalną i mechanicznym odsprężynowaniem II stopnia. Podobieństwa pociągów to estetyczny design (z nieznaczną przewagą na korzyść nowszego Regiopanter), estetyczne wnętrze, identyczne fotele, klimatyzacja wnętrza, a także dostosowanie do przewozu rowerów i osób niepełnosprawnych.
Tabela 1. Dane techniczne wagonu sterowniczego 961.
Producent
|
Vagonka Studenka
|
Wykonawca modernizacji
|
Pars nova a.s. (grupa Skoda)
|
Długość
|
24 500 mm
|
Szerokość
|
2 883 mm
|
Wysokość
|
4 230 mm
|
Szerokość toru
|
1 435 mm
|
Waga
|
41,1 t
|
Miejsca siedzące
|
70
|
Miejsca stojące
|
60
|
Miejsca dla wózków inwalidzkich
|
2
|
Minimalny promień łuku
|
150 m
|
Prędkość maksymalna
|
140 km/h
|
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024