W WKD bez zmian. 14 obiegów taboru utrzymanych
Warszawska KolejDojazdowa poinformowała, że od dnia 15 grudnia 2019 roku będzie obowiązywaćnowy roczny rozkład jazdy pociągów (sezon 2019/2020), w ramach któregoutrzymane zostanie bez zmian wprowadzone z dniem 1 października 2019 rokuuruchomienie łącznie 14 obiegów taboru, wydawanych do ruchu w dni powszednie, wporze największych szczytów przewozowych.
Powyższe oznacza, że po raz pierwszy w historii spółki WKD,od momentu rozpoczęcia samodzielnej działalności gospodarczej, w ramach całorocznegoplanu eksploatacyjnego, obsługę linii kolejowej zapewniać będzie równocześnie14 pojazdów.
Dodatkowy, 14. obieg taboru zapewnia nowe kursy dlapodróżnych, w atrakcyjnych porach szczytów przewozowych, jak również wzbogacaofertę przewozową na najdłuższych relacjach w kierunku Grodziska Mazowieckiegoi Milanówka. Umożliwia w szczególności postulowane przez pasażerów WKD, jakrównież przez Urząd Transportu Kolejowego uzupełnienie oferty przewozowej wpopołudniowym szczycie komunikacyjnym poprzez wydłużenie okresu wyprawianiapociągów ze stacji Warszawa Śródmieście WKD w jednolitym, 10-minutowym takcieod godz. 14:50 aż do godz. 19:50. Nowe pociągi wyruszają m.in. o godz. 18:00 i19:00, zaś w połączeniu z postulowanym uzupełnieniem oferty przewozowej wrelacji z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego w godz. 20-21, dodatkowy obiegtaboru zapewnia kompleksową poprawę siatki połączeń w godz. 18-21 w relacjach zWarszawy do Podkowy Leśnej i Grodziska Mazowieckiego. Pasażerowie podróżującyna relacji do/z Milanówka zyskują z kolei dodatkowe połączenia o wyższejczęstotliwości w porze porannego i popołudniowego szczytu komunikacyjnego.
Sukcesywny wzrostplanu eksploatacyjnego, a następnie jego utrzymanie na wysokim poziomie, sąmożliwe dzięki zrealizowanym przedsięwzięciom inwestycyjnym w zakresiemodernizacji infrastruktury kolejowej, wymiany taboru oraz trwałemu zwiększeniuzatrudnienia w zespole maszynistów. Wdrożenie działań odbyło się ponadto zazgodą oraz według zobowiązań dotyczących osiągnięcia kryteriów jakościowych iilościowych określonych przez Organizatora Przewozów w zawieranych ze spółkąumowach – Samorząd Województwa Mazowieckiego – mówi Michał Panfil, PrezesZarządu WKD.
Spośród zrealizowanych inwestycji obejmujących modernizacjęi rozbudowę elementów zarządzanej infrastruktury kolejowej, zarówno w zakresieodtworzenia lub podwyższenia jej parametrów użytkowych, jak i poprawy ogólnegopoziomu bezpieczeństwa, przeprowadzone działania dotyczyły infrastrukturydrogowej (torowej), sieciowej i elektroenergetycznej.
W latach 2015-2017 kompleksowej naprawie poddano ponad 50 kmtorów linii kolejowych WKD (licząc tor pojedynczy) spośród użytkowanych dlaruchu pasażerskiego 65 km. Gruntownej modernizacji bądź wymianie na nowepoddano obiekty inżynieryjne, w tym m.in.: most na rzece Utrata w Pruszkowie(2012) czy most na rzece Zimna Woda na granicy gmin Michałowice i Brwinów(2017). W latach 2012-2016 pod kątem planowanego wzrostu zadań przewozowychoraz zwiększonego zapotrzebowania na moc, przebudowano system zasilaniaelektroenergetycznego wraz z dostosowaniem do wyższego napięcia zasilania wsieci trakcyjnej. W ramach działań związanych z poprawą bezpieczeństwa orazzapewnieniem odpowiedniej płynności ruchu pociągów na linii WKD w latach2014-2017 przeprowadzono modernizację 16 przejazdów kolejowych.
Dla sprawnej realizacji zadań przewozowych spółka WKD od2016 roku użytkuje wyłącznie tabor nowej generacji, w pełni odpowiadającywspółczesnym standardom podróżowania, w tym w szczególności przystosowany dopotrzeb osób o ograniczonej mobilności. Spośród 21 szt. elektrycznych zespołówtrakcyjnych znajdujących się obecnie w posiadaniu spółki, 20 szt. dostarczono wlatach 2012-2016.
Założony wzrost oferty przewozowej i planu eksploatacyjnegow ramach nowego rozkładu jazdy pociągów jest możliwy dzięki uprzedniemupozyskaniu nowych maszynistów i trwałemu zwiększeniu zatrudnienia w zakresie.Część maszynistów przeszkolono w ramach wewnętrznego kursu zorganizowanego wewłasnym zakresie przez spółkę WKD. W latach 2016-2018 w dwóch edycjach kursuszkoleniowego uprawnienia do prowadzenia pojazdów kolejowych WKD uzyskało 16osób. Obecnie, w ramach trzeciej edycji prowadzone są szkolenia dla kolejnych 9kandydatów na maszynistów. Umożliwia to spółce WKD odpowiednie planowanie izarządzanie zasobami, zapewnienie niezbędnej rezerwy kadrowej w tym zespolepracowników oraz brak konieczności zatrudniania w nadgodzinach dla celówzwiązanych z obsadą wszystkich zaplanowanych w rozkładzie jazdy kursów.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Wszystkie przedsięwzięcia inwestycyjne dotyczącemodernizacji i rozbudowy zarządzanej infrastruktury kolejowej, wymiany na nowyi eksploatacji taboru kolejowego oraz zapewnienia odpowiednio wyszkolonejkadry, mają na celu utrzymanie ich właściwych parametrów w zakresie możliwościprowadzenia przewozów pasażerskich o odpowiedniej intensywności i sprawności, atakże o najwyższym komforcie i bezpieczeństwie. Podejmowane działania wpisująsię w dążenie spółki do zapewnienia jak najwyższej konkurencyjności w ramachprowadzonej działalności podstawowej obejmującej organizację i realizacjękolejowych przewozów pasażerskich.
Nowy roczny rozkład jazdy pociągów w ramach ofertyprzewozowej WKD na sezon 2019/2020, obowiązujący od dnia 15.12.2019, zachowujeswoje mocne strony, takie jak wysoka częstotliwość i regularność odjazdów zposzczególnych stacji i przystanków osobowych. Stabilna oferta przewozowa wpołączeniu z wysoką punktualnością i niezawodnością kursowania pociągów WKDpozwoli na dalszą walkę o miano najpunktualniejszego przewoźnika pasażerskiegow kraju, co z pewnością pomoże przyczynić się do osiągnięcia dobrego rezultatuw liczbie przewożonych pasażerów.
Utrzymanie w ruchu dodatkowego, 14. obiegu taboru w ramachcałorocznego planu eksploatacyjnego było możliwe dzięki zapewnieniu wysokiejsprawności taboru i infrastruktury kolejowej, utrzymywanych przez wysokowykwalifikowany personel WKD oraz pozyskaniu nowych maszynistów, z którychczęść zostało przeszkolonych w ramach organizowanych wewnętrznych kursów.
Założony w ramach nowej, całorocznej organizacji ruchu planeksploatacyjny z wykorzystaniem 14 obiegów taboru, wyczerpuje możliwościaktualnej przepustowości infrastruktury kolejowej WKD i na najbliższąprzyszłość pozostaje optymalny z punktu widzenia jej zdolnościeksploatacyjno-technicznych. Dalszy wzrost pracy eksploatacyjnej będzie możliwypo zakończeniu budowy drugiego toru linii kolejowej WKD pomiędzy Podkową Leśnąi Grodziskiem Mazowieckim.
„