W Wielkopolsce nowe składy Polregio. Zakupione przez … Lubuski Urząd Marszałkowski

inforail
11.12.2020 07:45

10 grudnia 2020 roku Wicemarszałek Wojciech Jankowiak – w imieniu Województwa Wielkopolskiego – podpisał umowę z Polregio d. Przewozy Regionalne.  

Dotyczy ona bezpośredniego powierzenia świadczenia usług publicznych w zakresie przewozów kolejowych w województwie wielkopolskim.

Dwóch operatorów

Wcześniej podpisana została także umowa z Kolejami Wielkopolskimi. Wartość zawartych na 10 lat kontraktów wyniesie łącznie ponad 2,1 miliarda złotych.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego zakontraktował z operatorami kolejowymi pracę eksploatacyjną na poziomie ponad 112 milionów pociągokilometrów. Powinno to zagwarantować mieszkańcom regionu, jak również województw sąsiednich, ciągłość połączeń regionalnych i międzywojewódzkich, a także zapewnić odpowiednią częstotliwość w kursowaniu pociągów, służących dojazdom do szkoły czy pracy.

- Jestem przekonany, że zawarte dziś umowy przyczynią się do tego, że przywiązanie i zaufanie mieszkańców Wielkopolski do komunikacji kolejowej będzie nieustannie wzrastało. Wykonywanie powierzonych dwóm spółkom kolejowym usług publicznych łączy się z ogromną odpowiedzialnością, gdyż będzie wpływało na codzienne życie Wielkopolan – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak dodając, że już samo ułożenie nowego rozkładu jazdy, zwłaszcza w czasach Covid-19, było niemałym wyzwaniem.

Tabor od Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego

Nowy roczny rozkład jazdy pociągów wejdzie w życie z dniem 13 grudnia 2020 r. Nowością w tym rozkładzie jazdy będą bezpośrednie pociągi w relacjach Poznań Główny – Odolanów, Poznań Główny – Łódź Fabryczna oraz Poznań Główny – Milicz obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie. Ponadto zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 271 Wrocław Gł. – Poznań Gł. umożliwiło zwiększenie liczby par pociągów na odcinku Poznań Główny – Leszno, co znacznie poprawiło ofertę przewozową oraz pozwoliło na uruchomienie od 1 stycznia 2021 roku dodatkowych pociągów w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Poznań Główny – Kościan. Komfort i jakość realizacji przewozów zapewnią ujęte w rozkładzie jazdy nowe jednostki taborowe, m.in. IMPULS 2 – 36Wehd zakupione przez Koleje Wielkopolskie, Elf 2 – 48WEb zakupione przez Województwo Wielkopolskie oraz 36WEhd zakupione przez Województwo Lubuskie, a przeznaczone dla spółki Polregio na realizację przewozów międzywojewódzkich Poznań Gł. – Krzyż – Gorzów – Kostrzyn.

Gdzie pojedzie i nie pojedzie Polregio?

Przewozy objęte umową z Polregio będą realizowane na następujących liniach i odcinkach linii kolejowych:

Trakcja spalinowa

345a - Krzyż - Trzcianka - Piła

350 - Leszno - Głogów

360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.

365 - Piła - Wałcz - Szczecin

426 - Piła - Krajenka – Chojnice

 Trakcja elektryczna

200a - Ostrów Wlkp. - Kalisz - Łódź

200b - Ostrów - Międzybórz - Wrocław

300b - Poznań Gł. - Zbąszynek - Zielona Góra

320a - Poznań  Gł.- Jarocin - Ostrów

320b - Ostrów Wlkp. - Kępno - Kluczbork

330 - Poznań Gł. - Leszno - Wrocław Gł.

340 - Poznań - Piła - Szczecinek

360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.

425 - Piła - Wyrzysk - Bydgoszcz Gł.

430 - Poznań Gł. - Gniezno – Inowrocław

 Skróceniu ulegną połączenia z Wrocławia do Łodzi, od nowego rozkładu pociągi Polregio pojadą tylko z Wrocławia do Ostrowa Wielkopolskiego. Obsługę trasy Łódź – Ostrów, zgodnie z decyzją łódzkiego samorządu przejmuje ŁKA.