W Wielkopolsce nowe składy Polregio. Zakupione przez … Lubuski Urząd Marszałkowski
10 grudnia 2020 roku Wicemarszałek Wojciech Jankowiak – w imieniu Województwa Wielkopolskiego – podpisał umowę z Polregio d. Przewozy Regionalne.
Dotyczy ona bezpośredniego powierzenia świadczenia usług publicznych w zakresie przewozów kolejowych w województwie wielkopolskim.
Dwóch operatorów
Wcześniej podpisana została także umowa z Kolejami Wielkopolskimi. Wartość zawartych na 10 lat kontraktów wyniesie łącznie ponad 2,1 miliarda złotych.
Samorząd Województwa Wielkopolskiego zakontraktował z operatorami kolejowymi pracę eksploatacyjną na poziomie ponad 112 milionów pociągokilometrów. Powinno to zagwarantować mieszkańcom regionu, jak również województw sąsiednich, ciągłość połączeń regionalnych i międzywojewódzkich, a także zapewnić odpowiednią częstotliwość w kursowaniu pociągów, służących dojazdom do szkoły czy pracy.
- Jestem przekonany, że zawarte dziś umowy przyczynią się do tego, że przywiązanie i zaufanie mieszkańców Wielkopolski do komunikacji kolejowej będzie nieustannie wzrastało. Wykonywanie powierzonych dwóm spółkom kolejowym usług publicznych łączy się z ogromną odpowiedzialnością, gdyż będzie wpływało na codzienne życie Wielkopolan – mówi Wicemarszałek Wojciech Jankowiak dodając, że już samo ułożenie nowego rozkładu jazdy, zwłaszcza w czasach Covid-19, było niemałym wyzwaniem.
Tabor od Lubuskiego Urzędu Marszałkowskiego
Nowy roczny rozkład jazdy pociągów wejdzie w życie z dniem 13 grudnia 2020 r. Nowością w tym rozkładzie jazdy będą bezpośrednie pociągi w relacjach Poznań Główny – Odolanów, Poznań Główny – Łódź Fabryczna oraz Poznań Główny – Milicz obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie. Ponadto zakończenie modernizacji linii kolejowej nr 271 Wrocław Gł. – Poznań Gł. umożliwiło zwiększenie liczby par pociągów na odcinku Poznań Główny – Leszno, co znacznie poprawiło ofertę przewozową oraz pozwoliło na uruchomienie od 1 stycznia 2021 roku dodatkowych pociągów w ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej na odcinku Poznań Główny – Kościan. Komfort i jakość realizacji przewozów zapewnią ujęte w rozkładzie jazdy nowe jednostki taborowe, m.in. IMPULS 2 – 36Wehd zakupione przez Koleje Wielkopolskie, Elf 2 – 48WEb zakupione przez Województwo Wielkopolskie oraz 36WEhd zakupione przez Województwo Lubuskie, a przeznaczone dla spółki Polregio na realizację przewozów międzywojewódzkich Poznań Gł. – Krzyż – Gorzów – Kostrzyn.
Gdzie pojedzie i nie pojedzie Polregio?
Przewozy objęte umową z Polregio będą realizowane na następujących liniach i odcinkach linii kolejowych:
Trakcja spalinowa
345a - Krzyż - Trzcianka - Piła
350 - Leszno - Głogów
360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.
365 - Piła - Wałcz - Szczecin
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
426 - Piła - Krajenka – Chojnice
Trakcja elektryczna
200a - Ostrów Wlkp. - Kalisz - Łódź
200b - Ostrów - Międzybórz - Wrocław
300b - Poznań Gł. - Zbąszynek - Zielona Góra
320a - Poznań Gł.- Jarocin - Ostrów
320b - Ostrów Wlkp. - Kępno - Kluczbork
330 - Poznań Gł. - Leszno - Wrocław Gł.
340 - Poznań - Piła - Szczecinek
360 - Poznań Gł. - Krzyż Wlkp. - Szczecin Gł.
425 - Piła - Wyrzysk - Bydgoszcz Gł.
430 - Poznań Gł. - Gniezno – Inowrocław
Skróceniu ulegną połączenia z Wrocławia do Łodzi, od nowego rozkładu pociągi Polregio pojadą tylko z Wrocławia do Ostrowa Wielkopolskiego. Obsługę trasy Łódź – Ostrów, zgodnie z decyzją łódzkiego samorządu przejmuje ŁKA.