W wakacje więcej kursów Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej
Podczas wakacjiBieszczadzka Kolejka Leśna (BKL) będzie kursować co najmniej pięć razydziennie. „Będzie dwa razy więcej kursów niż przed rokiem, bo rośniepopularność kolejki” – powiedział PAP prezes fundacji zarządzającejkolejką Mariusz Wermiński.
„Od początku tego roku bieszczadzka wąskotorówkaprzewiozła już ponad 20 tys. pasażerów. Natomiast w ubiegłym roku było prawie130 tys. osób; najwięcej w jej dziejach. Wpływy ze sprzedaży biletów sąpodstawowym źródłem utrzymania kolejki” – zauważył w czwartek Wermiński.
BKL jeździ z Majdanu k. Cisnej do Przysłupia i z Majdanu doBalnicy. Pierwsza trasa liczy 12 km, a druga 9 km. Kolejka w maju i czerwcuoraz we wrześniu i październiku wozi turystów tylko w weekendy; w wakacjecodziennie. W zimie kursuje na zamówienia.
„Od początku lipca przez całe wakacje będziemy jeździćco najmniej pięć razy dziennie. Pierwszy skład z Majdanu wyrusza o godz. 9.30,a ostatni o 15.30. Możliwe są dodatkowe kursy organizowane na każdorazowezamówienie” – dodał Wermiński.
Szczególną popularnością wśród podróżnych cieszy się skład,który ciągnie parowóz Kp-4; kilka lata temu po kilkudziesięciu latach przerwywrócił na trasę kolejki. Kp-4 może rozwijać prędkość do 35 km/godz. Na trasiekolejki leśnej obowiązuje jednak ograniczenie do 15 km/godz. Parowóz maskrzynię węglową o pojemności dwóch ton. W tym roku można nim podróżować wkażdy wtorek i piątek; z Majdanu skład ciągnięty przez parowóz odjeżdża o godz.10.00.
„Parowóz Kp-4 starsze pokolenie nazywa +bieszczadzkąciuchcią+. Do końca lat 70. poprzedniego wieku kolejarze przewieźli nimi ponadjeden milion metrów sześciennych drewna” – przypomniał prezes.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Tabor BKL oprócz parowozu Kp-4 stanowią jeszcze czterylokomotywa spalinowe Lyd2. Do przewozu turystów przygotowanych jest 27 wagonówosobowych, w tym 19 odkrytych.
Bieszczadzka kolejka wąskotorowa powstała w 1898 r. Przezwiele lat służyła do transportu drewna. Kiedy w latach 20. XX wieku przeszłapod zarząd lwowskiej dyrekcji PKP rozpoczęła przewóz ludzi; z czasem stała sięatrakcją turystyczną.
Na początku lat 90. ze względów ekonomicznych kolejkęwyłączono z eksploatacji. W 1996 r. utworzona została Fundacja BKL, którapostanowiła utrzymać zabytkową kolejkę w ruchu i uczynić z niej atrakcjęturystyczną.
„