W Sokółce zwiększy się bezpieczeństwo na kolei i drodze
Wiadukt drogowy nad linia kolejową z Białegostoku zwiększy bezpieczeństwo na kolei i ułatwi komunikacje w mieście i regionie. To wspólna inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych, Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Białymstoku i Gminy Sokółka za prawie 50 mln zł.
Budowa współfinasowana jest ze środków unijnych POIiŚ.
Wiaduktu nad linią kolejową z Białegostoku przez Sokółkę (nr6) do granicy z Białorusią usprawni ruch kolejowy i jest bardzo potrzebnymieszkańcom miasta – zastąpi dwa przejazdy kolejowo-drogowe przy ul. Kryńskieji ul. Roski Małe. Będzie bezpieczna przeprawa przez tory. Piesi i rowerzyściskorzystają z chodnika i ścieżki rowerowej. Wiadukt będzie wyposażony w windypomocne osobom o ograniczonej możliwości poruszania się. Kierowcy pojadą nadtorami bez oczekiwana przed zamkniętymi rogatkami. Budowa obiektu przebiegasprawnie. Wykonawca utrzymuje dobre tempo prac. Inwestycja ma być gotowa wprzyszłym roku.
PKP Polskie LinieKolejowe S.A. konsekwentnie zwiększają poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniachdróg i torów. W tym celu wykorzystywane są m.in. środki POIiŚ. Sokółka tokolejna miejscowość, w której powstaje bezkolizyjny przejazd przez liniękolejową. Dzięki inwestycji sprawniej pojadą pociągi – powiedział Ireneusz Merchel, Prezes ZarząduPKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zaangażowanie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. w projekciewynosi prawie 11 mln zł. Inwestycja realizowana jest w ramach projektu „Poprawabezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – Etap III”współfinansowanego z unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura iŚrodowisko. Zakres PLK obejmuje budowę części obiektu nad linią kolejową orazdostosowanie elementów infrastruktury kolejowej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na budowie widać już są trzy przęsła wiaduktu. Najszersze,środkowe, ma rozpiętość 58 metrów, dwa boczne po 42 m. Ukończony obiekt będziemiał 142 metry długości oraz ponad 16 metrów szerokości, co umożliwipoprowadzenie jezdni, ciągu pieszo-rowerowego oraz chodnika. Na żelbetowepodpory przy pomocy specjalistycznego dźwigu nasunięto kolejno 6 elementówstalowej konstrukcji. Charakterystyczna kratownica, na której oprze się wprzyszłości jezdnia, waży prawie 800 ton. Zanim wiadukt zostanie ukończonybudowniczy zużyją 420 ton stali zbrojeniowej i ponad 300 „gruszek” betonu.Prace na budowie rozpoczęły się wiosną ubiegłego roku.
W związku z budową wiaduktu konieczna była przebudowaniektórych elementów infrastruktury kolejowej. Skorygowano przebieg liniienergetycznych. Przebudowano sieć trakcyjną, a nad trakcją dodatkowozainstalowane będą osłony przeciwporażeniowe. Wykonane zostanie takżewygrodzenie i chodnik wzdłuż linii kolejowej. (PKP PLK)
„