Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W skansenie w Chabówce zakończył się remont bieszczadzkiego parowozu

inforail
22.04.2021 07:45

W Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce (woj. małopolskie) zakończyła się naprawa główna parowozu z Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej serii Kp4-3772 - tzw. „kapcia”.

Pojazd powinien ponownie zacząć ciągnąć wagony z pasażerami w tym sezonie turystycznym.

Naprawa trwała rok

"Gotowy po naprawie głównej parowóz Kp4-3772 wyjechał pachnący świeżością do macierzystej jednostki Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej" - poinformował Skansen. Naprawa parowozu – wskazano – zabrała 4 tysiące tzw. roboczogodzin i trwała rok.

Jak poinformował PAP naczelnik Sekcji Utrzymania i Napraw Taboru w Chabówce Maciej Panasiewicz, parowozy serii Kp4 są nierozerwalnie związane z kolejką bieszczadzką - to właśnie te maszyny przez dziesięciolecia zwoziły bieszczadzkie drewno z Wetliny do Łupkowa i Rzepedzi.

Naprawiony w Chabówce egzemplarz o numerze 3772 został zakupiony przez Fundację Bieszczadzkiej Kolejki Leśnej w 2007 roku. Nie jest on rdzennym, bieszczadzkim parowozem, bowiem pochodzi z cukrowni w Kruszwicy. W ciągu siedmiu lat po przybyciu w Bieszczady obsłużył kilka tysięcy pociągów.

W ramach naprawy głównej parowóz miał naprawiony kocioł oraz jego osprzęt, układ biegowy, silnik parowy, stawidło. Lokomotywa otrzymała nową budkę maszynisty oraz galanterię (pomosty, uchwyty, wsporniki). Przelano lub wymieniono wszystkie łożyska ślizgowe.

Inne naprawy

Skansen Taboru Kolejowego, który powstał na terenie dawnej parowozowni w Chabówce, jest największą tego typu placówką w kraju. Obiekt należy PKP Cargo SA. Jak poinformowano, mimo pandemii placówka pracuje - trwa w niej naprawa rewizyjna parowozu Ty42-107 i naprawy główne trzech wagonów.

W Chabówce na kilku torach urządzono ekspozycję wycofanych z ruchu około 90 zabytkowych pojazdów szynowych: parowozów, lokomotyw elektrycznych i spalinowych, wagonów, pługów, żurawi i innego taboru specjalnego. Do obsługi czynnych parowozów, prowadzących pociągi retro pozostawiono urządzenia umożliwiające zaopatrzenie ich w węgiel i wodę oraz oczyszczenie paleniska. W związku z obostrzeniami wprowadzonymi na terenie całego kraju, skansen obecnie jest nieczynny dla zwiedzających do 3 maja włącznie.(PAP)