W przyszłym roku PESA z innowacyjnymi lokomotywami na wodór

inforail
20.02.2020 12:45

Wodór – w ocenie PESY– będzie paliwem przyszłości. Dlatego trwają prace nad innowacyjną lokomotywą,która będzie nim zasilana. Na początek manewrówka.

Na wczorajszej (19 lutego) Konferencji „Kolej na energię”,zorganizowanej przez Klaster Luxtorpeda 2.0 Prezes PESY Krzysztof Zdziarski poinformował,że dwie takie lokomotywy manewrowe mają rozpocząć jazdy po płockim kombinacie.

Będzie to pierwszy efekt współpracy PESY z Orlenem.Porozumienie w tej sprawie obie firmy podpisały kilka miesięcy temu. Zdobyciedoświadczeń ma stanowić początek dla dalszego rozwoju technologii wodorowej wtransporcie kolejowym.

Co ciekawe PESA planuje także hybrydę, napędzana wodorem,która ma być odpowiedzią nie tylko na zmiany klimatyczne i konieczność redukcjiemisji CO2, ale także na pojawiające się zapotrzebowanie rynkowe na takiepojazdy. Już w momencie podpisania porozumienia z Orlenem producent deklarował,że taka hybryda ma zostać zbudowana na bazie Linka.

W Polsce nie ma jeszcze pojazdów kolejowych zasilanychwodorem. Ale w innych krajach już tak – mówił Krzysztof Zdziarski. Jednocześniewskazał, że jest to paliwo, do którego trzeba podchodzić z pełnym zachowaniemzasad bezpieczeństwa z jednej strony, z drugiej zaś efektywnie kosztowo. Jaknależy przyjmować w taki sposób, aby opłacało się to i producentowi i dostawcypaliwa i przewoźnikowi…