W obronie IR Barbakan

inforail
13.09.2012 13:15

Pasażerowie IR Barbakan przygotowali petycję w obronie połączenia, które Przewozy regionlane planują zlikwidować. Oto jego treść:

Do:
Dyrektor generalny spółki Przewozy Regionalne
Pani Małgorzata Kuczewska-Łaska
My niżej podpisani zwracamy się z uprzejmą o utrzymanie kursowania IR Barbakan na odcinku Kluczbork- Poznań Główny. Likwidacja tego pociągu na odcinku Poznań-Kępno-Kluczbork przyczyni się do pogorszenia oferty przewozowej na linii Poznań Główny-Kluczbork. Naszym zdaniem likwidacja tego kursu jest zbyt pochopna. Jak wskazują obserwacje pasażerów jest to jedno z niewielu szybkich połączeń z Poznaniem. Dzięki temu połączeniu wielu mieszkańców Ostrzeszowa, Ostrowa Wielkopolskiego, czy Pleszewa i Jarocina ma dostęp nie tylko do zybkiego połączenia regionalnego, lecz także okno na świat, dzięki temu że jest to połączenie dalekobieżne. Jako, że skład wagonowy z lokomotywą ET22 (PKP Cargo) jest drogi w utrzymaniu i eksploatacji proponujemy tańsze rozwiązanie –jednostkę elektryczną, będącą w posiadaniu Zachodniopomorskiego Zakładu Przewozów regionalnych w Szczecinie. Oprócz mniejszych kosztów proponujemy wytrasowanie pociągu R 38121 (czyli IR Barbakan) w planie pociągu R 67225 Kluczbork –Poznań Główny a w odwrotną stronę pociąg R-83120 w planie ociągu R-76824 Barycz Poznań – Wrocław przez Krotoszyn, Milicz na odcinku Poznań-Jarocin ze względu na 9 minutowy postój tego ostatniego, pozwalający na odpięcie drugiej jednostki, adącej do Wrocławia. Dzięki tej operacji IR Barbakan zostanie w części pokryty deficyt powstały z powodu uruchomienia w/w pociągu (dotacja Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego) a także dzięki postojom pociągu Barbakan na mniejszych stacjach (taryfa Regio na odcinkach Kluczbork-Poznań i Poznań-Jarocin) skorzystają mniejsze miejscowości położone przy linii Poznań-Kluczbork, tak jak dzięki wydłużeniu kursowania IR Bolko do Chełma z taryfą Regio na odcinku Lublin-Chełm.
W tym miejscu chcielibyśmy wspomnieć nieco historii tego połączenia. Otóż, kiedy pociąg po raz pierwszy wyjechał w trasę obsługiwany był jednostką elektryczną. Kiedy zaczęło przybywać pasażerów, pomimo konkurencji dawnego pociągu pospiesznego relacji Kraków –Szczecin (d. TLK Barbakan), zdecydowano na wakacje skierować do obsługi połączenia skład wagonowy. powodowało to jeszcze większy wzrost pasażerów i Państwa spółka zdecydowała zachować agony na tym składzie.
W roku 2011 skład został na wakacje także wydłużony, poprzez łącznik rozdzielany w Ostrowie Wielkopolskim, do stacji Jelenia Góra. Dziś na kilka tygodni przed usunięciem tego pociągu frekwencja w pociągu nadal pozostaje bez zmian. Nadal bardzo dużo osób korzysta z tego połączenia. Można to zauważyć na stacjach w Poznaniu, Ostrowie Wielkopolskim czy
Katowicach. Nie są to gołe słowa. Możemy przedstawić materiały filmowe i zdjęciowe, które pokazują dużą frekwencję w tym pociągu:
– Pociąg IR Barbakan ze Świnoujścia do Krakowa i Jeleniej Góry: www.youtube.com/watch?v=PeiNJwelOrE
– Tłumy w iR Barbakan [Katowice – Świnoujście]: www.youtube.com/watch?v=k2LC_rA5rg4
Mamy nadzieję, że pozytywnie rozpatrzy Pani naszą prośbę. Petycję można poprzeć tutaj.