W Łukowie nie można kupić biletów Przewozów Regionalnych. Spółka niezainteresowana

inforail
12.02.2020 09:45

Kwestie związane zuruchomieniem kas biletowych na poszczególnych dworcach należą do kompetencji właściwychprzewoźników kolejowych i ich decyzji w zakresie uruchomienia punktu sprzedażybiletów – poinformował wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel.

Na problem stacji Łuków zwrócił uwagę poseł Michał Krawczyk.W interpelacji do Ministra Infrastruktury napisał, że od 2014 roku zamknięte tamsą kasy biletowe. Według PKP Intercity przyczyną zamknięcia kas biletowych byłaniska sprzedaż biletów. Z podjętej decyzji bardzo niezadowoleni byli mieszkańcyi podróżni korzystający z łukowskiego dworca. Od wielu lat domagają się onizmiany tej decyzji, tak aby nie byli zmuszeni do zakupu biletów jedynie ukonduktora, szczególnie, że przez stację Łuków przejeżdża wiele obleganychpociągów, w tym do Warszawy. Niestety sama obecność automatów biletowych nastacji nie jest wystarczająca. Codziennie w pociągu jadącym z Łukowa doWarszawy powstaje długa kolejka osób chcących kupić bilet u konduktora.Ostatnie osoby z kolejki otrzymują bilety stojąc często do okolic Siedlec.Należy też dodać, że Łuków jest bardzo ważnym węzłem komunikacyjnym. Przejeżdżaprzez niego kilkadziesiąt pociągów dziennie. Podróżni nie mając jednakmożliwości zakupu biletu w kasie, nie mają często zagwarantowanego miejsca dosiedzenia.

Do ostatniej zmiany rozkładu jazdy przez stację w Łukowieprzejeżdżało jeszcze więcej pociągów relacji Lublin–Warszawa. Z uwagi na remontdrogi kolejowej nr 7 i konieczność wprowadzenia objazdów przez linie kolejowenr 12 i 30 jeszcze więcej pasażerów korzystało z tej stacji. Często przychodzilioni do budynku stacji Łuków podczas przerwy pociągu, która wynosiła od 20 do 30minut dla relacji pociągu Lublin–Warszawa. Zadziwiającym jest fakt, że na dużymdworcu kolejowym od ponad 5 lat nie ma możliwości stworzenia kasy biletowej, ana stacji w Międzyrzecu Podlaskim, który jest dużo mniejszym miastem od Łukowaoraz posiada mniejszy dworzec i nie przejeżdża przez niego tak dużo pociągówjak przez Łuków, kasy biletowe są zlokalizowane. Podróżni bardzo chętnie z nichkorzystają. Warto wspomnieć, że obietnice ponownego powstania kasy biletowej wŁukowie pojawiały się ze strony PKP SA już od czasu ich zamknięcia, natomiast znajnowszych informacji wynika, że spółka PKP nie jest zainteresowana, abyponownie się one pojawiły.

Z odpowiedzi wiceministra Bittela wynika, że wszelkiedecyzje przewoźników o zamknięciu kasy biletowej bądź brak woli jej otwarciawynika z szeregu czynników. Do najczęstszych powodów należy mała sprzedażbiletów. Ze względu na ograniczoną wysokość środków przeznaczonych na zapewnienieodpowiedniej oferty, przewoźnicy stale optymalizują koszty np. w zakresieobsługi kas biletowych, dostosowując ich liczbę i godziny otwarcia dorzeczywistego poziomu sprzedaży.

Z przekazanych przez spółkę PKP S.A. wyjaśnień wynika, że wbudynku dworca kolejowego w Łukowie, w ramach umowy najmu, działa automatbiletowy, w którym podróżni mogą kupić bilety dwóch przewoźników, tj. spółki:”Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. oraz PKP Intercity S.A. Przedmiotowydworzec objęty jest Programem Inwestycji Dworcowych, a rozpoczęcie prac modernizacyjnychplanowane jest w listopadzie 2020 r. Ponadto, PKP S.A. zwróciła się do trzech przewoźników,tj. spółki Przewozy Regionalne sp. z o.o., „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o.oraz PKP Intercity S.A. z propozycją wynajęcia powierzchni w budynku dworcakolejowego w Łukowie. Spółka „Koleje Mazowieckie – KM” sp. z o.o. wskazała, żedla jej potrzeb wystarczająca jest powierzchnia pod ustawienie jednegobiletomatu. Pozostali przewoźnicy nie zgłosili zainteresowania wynajęciempomieszczeń z przeznaczeniem na kasy biletowe.

Spółka PKP S.A. poinformowała również, że w ramach modernizacjidworca kolejowego w Łukowie priorytetem Spółki będzie podjęcie działań w celudostosowania obiektu do potrzeb zarówno podróżnych, jak i lokalnychspołeczności, co przyczyni się do usprawnienia i podniesienia atrakcyjnościpasażerskiej komunikacji zbiorowej.

Łuków nie jest jedynym miejscem, gdzie Przewozy Regionalne niesprzedają biletów. Przewoźnik ten zamknął wiele kas biletowych, bez podaniapowodu. A że współpraca z innymi podmiotami nie jest jego mocną stronąpasażerowie muszą liczyć na obsługę w pociągu.