W Łodzi `małe metro`. Pociągi ŁKA pojadą co 8 minut!
Podpisanie umowy nabudowę tunelu średnicowego rozpoczyna realizację inwestycji, która całkowiciezmieni układ połączeń kolejowych na terenie Łodzi, województwa łódzkiego icałej Polski – informuje łódzki Urząd Marszałkowski.
Łodzianie zyskają „małe metro”, w którym pociągi ŁódzkiejKolei Aglomeracyjnej będą kursowały nawet co 8 minut. Mieszkańcy województwa -szybkie połączenia z północy na południe i z wschodu na zachód. ŁKA jest jużprzygotowana do obsługi tunelu, ma gotowy układ połączeń z jego uwzględnieniem.
Tunel średnicowy połączy Dworzec Łódź Fabryczna z DworcemŁódź Kaliska na południu, a od północy ze stacją Łódź Żabieniec. Inwestycjapozwoli na trasowanie pociągów z północy na południe i ze wschodu na zachódprzez ścisłe centrum miasta. W części podziemnej znajdą się dwa przystankikolejowe Łódź Zielona i Łódź Ogrodowa. O ich budowę zabiegał samorządwojewództwa łódzkiego.
Walczyliśmy o teprzystanki i to nam się udało. Cieszę się, że zostały uwzględnione w planachbudowy. Tunel średnicowy to jedna z najważniejszych inwestycji kolejowych wwojewództwie łódzkim. Warto przypomnieć, że do budowy tunelu, a wcześniejdworca Łódź Fabryczna dotację przyznała Komisja Europejska. Bez tunelu tejdotacji nie dostalibyśmy – mówi Witold Stępień, marszałek województwałódzkiego.
Budowa tunelu wpłynie znacząco na realizację przewozów przezŁódzką Kolei Aglomeracyjną.
Mamy już gotowy układnowej siatki połączeń w województwie. Wydłużone zostaną dotychczasowe trasypociągów: z Kutna do Radomska, z Łowicza do Tomaszowa Mazowieckiego/ Opoczna poelektryfikacji oraz z Sieradza do Skierniewic i dalej w kierunku Warszawy -mówi Janusz Malinowski, prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Na terenie aglomeracji łódzkiej planowane jest uruchomienielinii wahadłowych: W1 ze Zgierza przez tunel i Łódź Fabryczną do Dworca ŁódźWidzew i W2 z Pabianic przez tunel i Łódź Fabryczną do Łodzi Widzewa. Pociągibędą kursowały co 8 minut.
Do realizacji tych połączeń Spółka wykorzysta obecny jak inowy tabor. W chwili obecnej realizuje dwa projekty – zakup 14 pojazdów ImpulsII oraz rozbudowę 10 posiadanych pociągów FLIRT3 o środkowy człon.
Zgodnie z harmonogramem prac PKP PLK inwestycja ma sięzakończyć w 2022 roku.
„