Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W listopadzie przetarg na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej

inforail
18.09.2019 12:50

W listopadzie br.Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia zamierza ogłosić przetarg na wykonaniestudium wykonalności dla tzw. Kolei Metropolitalnej – poinformował w środęprzewodniczący zarządu GZM Kazimierz Karolczak.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia powstała 1 lipca 2017r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawyprzygotowanej przez rząd dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej częściwoj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowychzadań jest transport publiczny.

Od początku organizowania GZM jej przedstawicieleakcentowali, że podstawą transportu publicznego na terenie Metropolii powinienbyć transport szynowy, który przez ostatnich 30 lat tracił tam na znaczeniu.Deklarując wolę odwrócenia tendencji, samorządowcy w ub. roku zamówiliopracowanie koncepcji tzw. Kolei Metropolitalnej. Przetarg wygrali eksperciPolitechniki Śląskiej, którzy zaprezentowali czterowariantową koncepcję wstyczniu br.

Jak mówili autorzy opracowania, obecnie jest ono uzupełnianeo suplement przygotowywany na podstawie tegorocznych konsultacji.

Przewodniczący zarządu GZM poinformował w środę PAP, żeuzupełniona koncepcja ma być jedną z podstaw dla opracowania studiumwykonalności Kolei Metropolitalnej. Inną z podstaw tego dokumentu ma byćzamówione blisko cztery lata temu studium transportowe dla subregionucentralnego woj. śląskiego, które dotąd nie zostało ostatecznie odebrane, a doktórego w ostatnim czasie powstawał koreferat.

Karolczak zasygnalizował, że zgodnie z obecnymi planami GZMprzetarg na studium wykonalności Kolei Metropolitalnej powinien zostaćogłoszony w listopadzie br. „Chcemy, aby to wszystko było spójne” – podkreśliłprzewodniczący zarządu Metropolii. „Powoli to wszystko się posuwa” – dodał.

Na początku września br. GZM zaprezentowała efekty praczespołu, którego zadaniem jest optymalizacja siatki połączeń transportupublicznego w Metropolii. Zakładając, że to kolej będzie główną warstwąszkieletu komunikacyjnego w GZM, zespół zaproponował uzupełnienie jej – w perspektywieokoło dwóch lat – kilkunastoma szybkimi liniami autobusowymi, a takżekilkunastoma kolejnymi liniami o charakterze dowozowo-odwozowym.

W czerwcu z kolei GZM i PKP Polskie Linie Kolejowe podpisałylist intencyjny, w którym kolejowa spółka zadeklarowała m.in. wsparciemerytoryczne w pracach nad studium wykonalności Kolei Metropolitalnej.Wymieniono też tam inwestycje już realizowane lub planowane przez PLK, istotnedla przyszłej Kolei Metropolitalnej.

Zgodnie z czerwcowym listem intencyjnym wśród takichinwestycji są m.in. rozbudowa linii kolejowych nr 1 i 139 na odcinkuBędzin-Katowice i Katowice Ligota, a także zlecenie opracowania dokumentacjiprojektowej dla przebudowy stacji Gliwice Łabędy, wraz z budową nowegoprzystanku Gliwice Kopernik.

Planowane jest także opracowanie studium wykonalności izlecenie dokumentacji projektowej modernizacji lub budowy linii kolejowejTychy-Bieruń Stary-Nowy Bieruń oraz odbudowa mijanki Łaziska Górne Brada. Innyprojekt zakłada przebudowę infrastruktury kolejowej i drogowej stacji DąbrowaGórnicza i przystanku Dąbrowa Górnicza Gołonóg (GZM zapewniła już do niegowkład finansowy).

W ocenie GZM kluczowe pod kątem rozwoju idei KoleiMetropolitalnej będą – realizowane przez PLK zgodnie z zapowiedziami rządu wpierwszej kolejności w nowej unijnej perspektywie finansowej – rozbudowa liniikolejowej pomiędzy Będzinem i Katowicami oraz modernizacja tzw. magistraliwęglowej od Chorzowa w stronę Tarnowskich Gór.

Zgodnie z przygotowaną przez naukowców Politechniki Śląskiejkoncepcją Kolei Metropolitalnej pierwszy jej etap zakłada wykorzystanieistniejących linii kolejowych, zarządzanych przez PKP PLK. Kolej metropolitalnaogranicza się tu do relacji Gliwice–Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz TarnowskieGóry–Tychy Miasto. Zakładane działania obejmują zaplanowane już: zakupy taboruprzez GZM i modyfikacje rozkładów jazdy, które zapewniłyby – szczególnie natrasie Gliwice–Ząbkowice, kursowanie pociągów co najmniej co 15 minut wszczycie.

Drugi etap zakłada wykorzystanie tych samych przebiegówlinii (jednak z wydzielonymi dla kolei metropolitalnej torowiskami) orazwydłużenie jej południowej trasy do stacji Nowy Bieruń (wymaga to odbudowylinii z Tychów). Taki główny szkielet linii miałby 123 km; wymagałby budowy 21nowych przystanków, rewitalizację – 3, zmianę lokalizacji – 2 i likwidację – 3.

Kolejne etapy zakładają wykorzystanie, prócz istniejącejtzw. kolei ciężkiej (w standardzie UIC), również kolei lekkiej (na kształtwarszawskiej WKD) oraz – w przyszłości – np. monorail. W jednym z wariantówzakłada się ponadto m.in. poprowadzenie wydzielonymi technicznie lub jedynieorganizacyjnie odcinkami połączenia Gliwice–Ruda Halemba–Mikołów–Tychy Miasto(pod kątem kolei lekkiej, z częściowo odbudowaną lub nową infrastrukturą).