W ciągu dwóch lat koszty kontraktów kolejowych wzrosły o 36%
Według IzbyGospodarczej Transportu Lądowego rzeczywisty wzrost kosztów realizacjikontraktów kolejowych od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018wyniósł 36,69 proc. – poinformował Wiesław Nowak, przewodniczący SekcjiBudownictwa Kolejowego w Izbie Gospodarczej Transportu Lądowego.
„Rzeczywisty wzrost kosztów realizacji kontraktów (kolejowych- PAP) w okresie od pierwszego kwartału 2016 do drugiego kwartału 2018 r.,według zrobionych przez naszych specjalistów analiz, na podstawie prawdziwychdanych pochodzących od wykonawców, wynosi 36,69 proc.” – powiedział Nowak.
„Średniorocznie ten wzrost pomiędzy 2016 a 2018 rokiemwynosi praktycznie 15 proc. Proszę sobie teraz wyobrazić sytuację firmy, którazawierała kontrakt, składała ofertę na początku roku 2016 a realizuje ją terazi będzie w roku 2019 i 2020. Praktycznie rzecz biorąc jeżeli skończy na 50proc. brakujących kosztów, to będzie dobrze” – dodał.
Poinformował on, że ogólny wniosek, który wyciąga branża totaki, że realne koszty realizacji kolejowych kontraktów są dużo wyższe wstosunku do tego, co można było zaplanować i można było przewidzieć, składającofertę.
Dodał, że czynniki wzrostu kosztów, których doświadczaobecnie branża, były przez budowlańców nie do przewidzenia, gdy składalioferty.
Jego zdaniem branża ma do czynienia obecnie z dwomaproblemami. Pierwszy to urealnienie kosztów realizacji już zawartychkontraktów. „Nawet jeżeli umowa zawiera wskaźniki waloryzacyjne, to są towskaźniki, które nie pasują do rzeczywistości na rynku budowlanym” -wyjaśnił.
Przypomniał, że w realizacji w ramach Krajowego ProgramuKolejowego (KPK) są kontrakty wartości około 36 mld zł. „Ten problemdotyczy dużej kwoty z puli pieniędzy przeznaczonych na KPK. Z tym problememmusimy sobie jakoś poradzić” – dodał.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Drugim problemem, jak powiedział Nowak, są kontrakty, któredopiero będą podpisywane. „Dzisiaj powszechnym zjawiskiem jest, żezamawiający unieważniają przetargi ze względu na zbyt wysokie oferty, któreotrzymują” – stwierdził.
Zdaniem Nowaka muszą zostać opracowane realne wskaźnikiwaloryzacji kosztów wykonania kontraktów.
Przyznał, że branża, przy współudziale GUS-u próbujeopracować wskaźniki wzrostu kosztów. Chodzi o opracowanie koszyków drogowego ikolejowego zawierających podstawowe materiały i czynniki wpływające na kosztyrealizacji inwestycji.
„Jeżeli nie rozwiążemy tych problemów, to w naszejocenie mogą być kłopoty z wykorzystaniem środków unijnych” – stwierdziłNowak.
„