Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

W 2020 roku PKP Intercity nie zezłomowały żadnego wagonu; ile ich miały?

inforail
23.07.2021 11:45
W 2020 roku nie było skreśleń wagonów z ilostanu inwentarzowego PKP Intercity – wynika z danych przedstawionych przez Spółkę.

Rozpoczęto natomiast procedurę likwidacji 31 wagonów, sprzedaży na złom i skreślenia z rejestru pojazdów kolejowych oraz rozwiązania odpisu aktualizującego po ewentualnej sprzedaży i zdjęciu z ewidencji księgowej. Spółka na swojej stronie internetowej umieściła informacje o możliwości pozyskania likwidowanego taboru przez różnego rodzaju organizacje pożytku publicznego (m. in. stowarzyszenia i fundacje).

W 2020 roku PKP Intercity nie zakupiły również żadnego nowego wagonu.

Naprawy wagonów

W 2020 roku wykonano 139 napraw modernizacyjnych na poziomie P5 (naprawa główna wraz z modernizacją) - dla wagonów poruszających się z prędkością V=160km/h, w standardzie z zamkniętym obiegiem WC, klimatyzacją, przystosowaniem do montażu urządzeń Wi-Fi oraz wyposażeniem wagonów w system diagnostyki pokładowej. Wykonano łącznie 357 napraw rewizyjnych na poziomie P4 wszystkich typów wagonów, w 37 wagonach w ramach modernizacji podczas naprawy rewizyjnej zabudowano zamknięty obieg WC, w 12 wagonach zabudowano gniazdka elektryczne 230V.

W 2020 roku wykonano również:

- 321 napraw rewizyjnych zestawów kołowych,

- 404 przeglądów poziomu P3 wagonów,

- 328 przeglądów sezonowych klimatyzacji.

Ilostan wagonów

Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 roku Spółka posiadała na stanie 2 086 wagonów pasażerskich oraz dodatkowo 4 wagony zabytkowe, wybudowane w latach 1929 i 1956.

Spółka dysponowała także 23 parami wózków szerokotorowych (1 520 mm) do wagonów sypialnych wykorzystywanych w komunikacji międzynarodowej z krajami Europy Wschodniej. Według stanu na dzień 31 grudnia 2020 roku Spółka posiadała 977 wagonów klimatyzowanych, o 129 więcej niż na koniec 2019 roku.

Tabor będący w posiadaniu PKP Intercity jest bardzo zróżnicowany pod względem technicznym. Wagony będące w dyspozycji Spółki przystosowane są do rozwijania różnych prędkości:

− do 120 km/h stanowiły 7,38%,

− do 140 km/h stanowiły 0,34%,

− do 160 km/h stanowiły 83,36%,

− do 200 km/h stanowiły 8,92% ogólnej liczby wagonów Spółki.

Do komunikacji międzynarodowej z krajami Europy Zachodniej przystosowanych było 1 055 wagonów (tj. o 4 więcej niż na koniec roku 2019), do komunikacji z krajami byłego Związku Radzieckiego 116 wagonów (tj. o 23 mniej niż na koniec roku 2019), natomiast do komunikacji krajowej (wewnętrznej) 915 wagonów (tj. o 19 więcej niż na koniec roku 2019).

Stan techniczny wagonów

W celu ograniczenia prawdopodobieństwa wystąpienia uszkodzeń lub pogorszenia funkcjonalności, wagony eksploatowane przez PKP Intercity poddawane są zgodnie z Dokumentacją Systemu Utrzymania cyklicznym czynnościom związanym z utrzymaniem ich w sprawności technicznej. Spółka własnymi zasobami ludzkimi utrzymuje wagony na pierwszym, drugim i częściowo na trzecim poziomie utrzymania w zapleczach technicznych zlokalizowanych w Zakładach PKP Intercity.

Ponadto, naprawy wagonów na trzecim, czwartym i piątym poziomie utrzymania były zlecane na zewnątrz wyspecjalizowanym zakładom w wyniku przeprowadzonych postępowań przetargowych, a także do spółki PKP Intercity Remtrak, która wykonała większość napraw poziomu P3 i P4. W procesie utrzymania rozróżniane jest utrzymanie eksploatowanych wagonów poprzez obsługę techniczną składów pociągów oraz naprawy bez wyłączenia wagonów ze składu pociągu, prowadzone przez zespoły rewidentów, elektromonterów i rzemieślników odpowiadających za wyprawienie i stan techniczny wagonów zestawionych w pociągi. Inne zespoły utrzymania wagonów wykonują planowe przeglądy drugiego poziomu utrzymania oraz nieplanowe naprawy bieżące z wyłączeniem wagonów z ruchu, które prowadzone są w halach i na wydzielonych stanowiskach naprawczych.

Średni wiek wagonów eksploatowanych przez PKP Intercity to ponad 32 lata.  

Wagony
Wagony