W 2019 r. kolejne roboty na linii Katowice – Kraków

inforail
09.10.2017 11:44

Na pierwszy kwartał2019 r. zarządca kolejowej infrastruktury planuje rozpoczęcie rewitalizacjiodcinka linii kolejowej E-30 Katowice – Kraków, między katowicką dzielnicąSzopienice, a Mysłowicami. Prace te uzupełnią modernizację zasadniczej częścipołączenia.

W ub. tygodniu podpisano umowę na dokończenie prac naostatnim z odcinków objętych ciągnącą się od lat unijną modernizacją znacznejczęści linii E30 Katowice – Kraków. Według władz PKP Polskich Linii Kolejowychodcinek Trzebinia – Krzeszowice i trasa Kraków – Katowice powinny być gotowe w2020 r. Wtedy pociągi pojadą nią – w zmodernizowanych miejscach – z prędkościądo 160 km/h.

Unijna modernizacja nie obejmuje jednak całego kolejowegopołączenia Katowic z Krakowem. Kompleksowo przebudowywany – przy wsparciu UE -jest odcinek od Sosnowca Jęzora do Krakowa. Poprawę jakości pozostałychodcinków od Katowic do Sosnowca Jęzora zaplanowano w innych przedsięwzięciach.

Jak przypomniał PAP Jacek Karniewski z zespołu prasowegoPLK, odcinek Mysłowice – Sosnowiec Jęzor został zrewitalizowany w 2014 r. ipociągi kursują tam obecnie z prędkością 100 km/h. Dla odcinka KatowiceSzopienice Południowe – Mysłowice trwają prace projektowe.

Karniewski uściślił, że w lipcu br. PLK podpisały z firmąSystra umowę dotyczącą opracowania dokumentacji przedprojektowej na robotyzwiązane z przebudową stacji Mysłowice wraz z wybranymi elementami infrastrukturykolejowej przyległych szlaków kolejowych. To element projektu inwestycyjnego”Rewitalizacja linii kolejowej nr 138 na odcinku Katowice Szopienice Południowe(posterunek Szabelnia) – Mysłowice”.

„Przedmiotem zamówienia jest przygotowanie dokumentacjiniezbędnej dla realizacji robót budowlanych. Zakres prac planowanych dorealizacji to: wymiana torów w stacji Mysłowice i na szlaku, zabudowa nowychrozjazdów i urządzeń sterowania ruchem kolejowym, przebudowa sieci trakcyjnej iobiektów inżynieryjnych (…) oraz przebudowa 3 peronów i przejść pod torami zdojściem do peronów w stacji Mysłowice” – wymienił Karniewski.

Zakończenie prac związanych z przygotowaniem tejdokumentacji projektowej PLK planują w I kw. 2018 r., a ogłoszenie przetargu naprace budowlane – w III kw. 2018 r. Rozpoczęcie prac budowlanych zakładane jestna I kwartał 2019 r.

Pozostały odcinek do stacji Katowice (od SzopienicPołudniowych) przewidziano do przebudowy w tzw. studium wykonalności dlazadania „Prace na podstawowych ciągach pasażerskich na obszarze Śląska, etap I:linia E 65 na odc. Będzin – Katowice – Tychy – Czechowice Dziedzice –Zebrzydowice” – przygotowanego pod kątem unijnego instrumentu finansowegoŁącząc Europę (CEF – Connecting Europe Facility).

Chodzi o projekt, który dzięki zwiększeniu przepustowościm.in. między Będzinem a Tychami miał umożliwić tworzenie wGórnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii tzw. kolei metropolitalnej. Ze względu nabrak wystarczającego finansowania z CEF PLK poinformowały jednak w ostatnichmiesiącach o odłożeniu realizacji tej części inwestycji na kolejne lata.

Karniewski przekazał PAP, że obecnie powstaje dokumentacjaprojektowa dla całego przedsięwzięcia. Dla odcinka Tychy – Czechowice Dziedzice- Zebrzydowice ma być ona gotowa we wrześniu 2018 r.; dla odcinka KatowiceSzopienice Południowe – Katowice – Katowice Ligota – w I kw. 2020 r.

„Obecnie na odcinku Katowice Szopienice Południowe -Katowice realizowany jest projekt budowlany. Planowane jest wykonaniekompleksowej modernizacji tego odcinka po uzyskaniu pozwoleń na budowę izakończeniu projektów budowlanych. Teoretycznie prace budowlane powinnyrozpocząć się w 2020 r. z okresem realizacji 4 lata” – wskazał przedstawicielPLK.

Przyznał jednak, że ponieważ projekt nie otrzymał w całościfinansowania w ostatnim, trzecim konkursie CEF, środki z tego źródła sfinansujątylko prace na odcinku Most Wisła – Czechowice-Dziedzice – Zabrzeg. „ObecniePKP PLK analizują możliwości pozyskania środków finansowych na realizację całościprojektu w tej perspektywie finansowania” – zapewnił Karniewski.

Zakładająca wykorzystanie środków unijnych na lata 2007-2013modernizacja trasy E30 Katowice – Kraków (w tytułach projektów podawany jestzakres Zabrze – Kraków) rozpoczęła się w 2011 r. i miała zakończyć w czerwcu2014 r. Na niemal wszystkich odcinkach realizacyjnych powstały problemy.

W 2014 r., gdy wiadomo było, że nie uda się zrealizowaćrobót przy wykorzystaniu poprzednich środków unijnych, poprzenoszono je na innezadania (do czerwca 2016 zrealizowano tylko prace między Sosnowcem Jęzorem aJaworznem Szczakową – 12,3 km). Zasadniczą część modernizacji linii Kraków -Katowice przewidziano do realizacji w perspektywie finansowej 2014-2020.

W styczniu 2016 r. podpisano umowę z nowym wykonawcą odcinkaKrzeszowice – Kraków Mydlniki (15,7 km), a w listopadzie 2016 r. dla odcinkaKraków Mydlniki – Kraków Główny Towarowy (1,8 km). Odcinek Jaworzno Szczakowa –Trzebinia (ok. 15 km) został zakontraktowany w grudniu ub. roku, a Trzebinia –Krzeszowice (niecałe 17,6 km) – w ub. tygodniu.

Dokończenie modernizacji linii Katowice-Kraków zakładazaktualizowany Krajowy Program Kolejowy do 2023 r. (KPK). Na liście projektówpodstawowych KPK do 2023 r. finansowanych z CEF znalazł się „etap IIb” przedsięwzięcia.Przewidziana w KPK wartość prac do przeprowadzenia to łącznie 2,275 mld zł.