W 2 godziny z Katowic do Warszawy? Dzięki CPK.

inforail
03.09.2020 16:45

Śląsk skorzysta nainwestycjach kolejowych CPK; planowana jest budowa 100 km nowych liniikolejowych i modernizacja 246 km istniejących – mówił wiceministerinfrastruktury Marcin Horała. Dzięki temu z Katowic do Warszawy będzie możnaprzejechać poniżej 2 godz.

Podczas drugiego dnia Europejskiego Kongresu Gospodarczego odbyłsię panel „Centralny Port Komunikacyjny”, podczas którego uczestnicyrozmawiali m.in. o projekcie i harmonogramie CPK oraz wpływie załamania rynkulotniczego na plany budowy portu.

Jak powiedział obecny na panelu wiceminister infrastruktury,pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, jednym z regionów Polski, którenajbardziej skorzystają z inwestycji kolejowych CPK jest województwo śląskie.

„W każdym województwie, na Śląsku, może nawet bardziejniż w wielu innych, ten wpływ programu inwestycyjnego CPK będzie ogromny. Wskali całego regionu śląskiego będzie to 100 km nowo wybudowanych liniikolejowych i 246 km linii modernizowanych. To będzie dla mieszkańców wszystkichśląskich miejscowości znaczące skrócenie czasu przejazdu np. z Katowic doWarszawy poniżej 2 godz.” – powiedział Horała. Dodał, że w sumie w zasięgulinii kolejowych znajdzie się 3,6 mln mieszkańców województwa.

Zdaniem wiceministra, epidemia koronawirusa na program budowyCPK może mieć pozytywny wpływ. W jego ocenie, inwestycje „generalnie”lepiej prowadzi się w czasie spowolnienia gospodarczego, bo łatwiej jest wtedyznaleźć wykonawców i ceny są niższe.

Jak mówił, prognozy analityków odnośnie odbudowy rynkulotniczego po koronawirusie „są różne”.

„Takiej, która by twierdziła, że przez siedem lat nienastąpi podniesienie tego rynku – raczej nie spotkałem. Te najbardziejpopularne mówią, że w roku 2023-2024 nastąpi powrót do poziomu ruchu z roku2019 i później pewnie dalszy, organiczny wzrost” – tłumaczył Horała. Wocenie wiceministra, raczej ta „przerwa, czy reset rynku lotniczego, namkupuje trochę czasu”. Zdaniem Horały, kiedy CPK zacznie już obsługiwaćpierwsze loty, to „domniemać można z dużą dozą prawdopodobieństwa, żerynek już się podniesie i będą pasażerowie”.

Prezes spółki CPK Mikołaj Wild przekazał, że programinwestycyjny CPK zakłada przeznaczenie 12,8 mld zł na prace przygotowawcze wlatach 2020-2023.

„Prace przygotowawcze, jeśli chodzi o Centralny PortKomunikacyjny, zakończą się wbiciem pierwszej łopaty. Prace przygotowawczeprzewidziane są na lata 2020 – 2023. Dzięki osobistemu staraniu pana ministraHorały, w najbliższych tygodniach (…) zostaną przyjęte w ramach programuwieloletniego przez Radę Ministrów. Jest to niemal 13 mld zł. Mamy świadomość,że to jest duża kwota. Ale mamy jednocześnie świadomość, że jest to kwotaniemal trzykrotnie niższa niż jednoroczne wydatki, które nasze państwoprzeznacza na 500+” – powiedział Wild.

Wild przekazał, że z pieniędzy tych zostanie przygotowanymodel ruchu. „To narzędzie, którego wprowadzenia oczekiwała od nas KomisjaEuropejska. To narzędzie planistyczne, prognostyczne, które pozyskaliśmy od PKPPLK, bardzo dziękujemy za wsparcie w tym zakresie, które przekształciliśmy,które będziemy dalej rozwijać po to, aby decyzje inwestycyjne mogły byćpodejmowane w oparciu o to, jak wiele ludzi będzie chciało korzystać zposzczególnych kierunków, destynacji” – powiedział. Dodał, że model ruchuobejmuje połączenia kolejowe, lotnicze i drogowe.

Zdaniem Wilda, kryzys związany z koronawirusem uderzawszystkich, ale nie wszystkich po równo. W jego ocenie, większe porty lotniczeekonomicznie są w lepszej sytuacji, niż mniejsze.

Wpływ CPK na transport kolejowy zauważył poseł JerzyPolaczek. Jego zdaniem CPK zmienia całkowicie spójność systemu kolejowego.

Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Ireneusz Merchel wskazał,że budowa nowych linii kolejowych – w kontekście CPK, ale być może jeszczeinnych – jest impulsem do rozwoju gospodarki, ale i przewozów pasażerskich,aglomeracyjnych.

„Współpracujemy ściśle z CPK” – zapewnił. I dodał,że „w ramach obecnego Krajowego Programu Kolejowego, z tych ponad 5 tys.km linii związanych z CPK, zmodernizujemy 1,7 tys. km torów”. „Tylebędzie już teraz. Na następną perspektywę planujemy wszystkie pozostałe, czyliponad 3 tys. km. Oczywiście dostępność środków finansowych, współdziałanie będziebardzo ważne” – powiedział. (PAP)